Det kan snart være slut med at springe irriterende reklamer, du er komplet ligelad med, over, når du scroller igennem dit Instagram-feed.
Meta, der ejer både Facebook og Instagram, tester nemlig lige nu en funktion, der forhindrer brugere i at scrolle forbi reklamer.
Det bekræfter en talsperson for Meta overfor Business Insider.
Indtil videre er det kun nogle brugere, der kan opleve den funktion, men det lyder fra Meta, at det meget vel kan blive en permanent funktion i appen, som bliver rullet ud til alle brugerne.
"Vi tester altid nye formater, der kan give værdi til vores annoncører. Efterhånden som vi tester og lærer vil vi rulle opdateringer ud," fortæller talspersonen.
Inspireret af YouTube
Hvis du synes, det lyder som en bekendt funktion, så bruger du sandsynligvis den gratis version af YouTube.
Her fungerer det nemlig sådan, at man er tvunget til at se X antal reklamer, før man kan se den video, man klikkede ind på til at stare med.
Hvis man betaler for YouTube Premium, kan man imidlertid helt slippe for reklamer.
Lige nu fungerer Instagram på den måde, at du som bruger kan scrolle forbi en hvilken som helst reklame, der dukker op i dit feed eller mellem Stories, men det kan altså snart være fortid.
Ifølge forskellige opslag på sociale medier, er det en lille tæller i bunden af skærmen, der viser, hvor lang tid der er tilbage af reklamen - eller i hvert fald hvor lang tid, der går før du kan springe resten over.
"Nogle gange kan du blive nødt til at se en reklame, før du kan scrolle videre", lyder beskeden fra en tekstrobot i et opslag på X.
Vil du fortsætte med at bruge Instagram, hvis der bliver indført tvungne reklamer?