Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Magasin fylder 150 år onsdag - torsdag udkommer det sidste eksemplar

Medier

27/02/2024 10:17

J. Bøgen

Fremover bliver mediet 100 procent digitalt.

I 1874 blev femina født som Nordisk Mønster-Tidende. Dengang var femina det første ugeblad til kvinder i Danmark, og kun det andet ugeblad til kvinder i hele verden.

Igennem 150 år har femina haft kvinder og deres livsvilkår som omdrejningspunkt i en verden i konstant forandring. femina eksisterede før kvinder fik stemmeret, før kvinder fik ret til fri abort – og har været der gennem verdenskrige og kvindeoprør - på en platform der har været elsket af de kvindelige læsere.

I 2024 er platformen, læserne elsker, i langt højere grad digital og derfor bliver femina 100 procent digitalt.

Samtidig vil femina fortsætte femina.dks fokus på stærke kvindeagendaer og være et perspektivrigt nyheds- og aktualitetsmedie om alt fra popkultur til politik.

”Som medie løfter vi de store strukturelle dagsordener, der gør en positiv forskel for kvinders liv. Det gør vi, samtidig med, at vi har stor kærlighed til de reflekterende historier om tendenser, liv og popkultur. Vi ved, at man kan interessere sig for begge dele – som medie og som menneske,” siger Anne Wittorff Rusbjerg, chefredaktør på femina.

100 procent digital

Når den sidste printudgivelse af femina udkommer den 29. februar, bliver det samtidig en markering af en 100 procent digital overgang af magasinet, under femina.dk.

femina vil fortsat fortælle de vigtigste historier om, hvad det vil sige at være kvinde og menneske i dag, herunder gå i dybden med de nyeste tendenser indenfor kultur, sundhed, skønhed, krop og mode.

I artikler, podcasts og video vil fokus fortsat være at holde magthaverne i ørerne og fokusere på de steder i samfundet, hvor kvinder fortsat har noget at kæmpe for.

Det gør femina blandt andet med serien Patient XX, hvor de blandt andet belyser, hvordan Danmark halter bagefter, når det gælder forskning i kvindesygdomme og i kvinders sundhed generelt.

”Vi viser, hvor store - nogle gang invaliderende - konsekvenser det har for de kvinder, det rammer og hvor store omkostninger, det har for hele samfundet, at der stadig er markante uligheder. Det har vi også gjort, når vi har fortalt om sexisme i politiet eller, når vi har dækket fødeområdet intenst,” siger Anne Wittorff Rusbjerg.

Vil fokusere på brugerbetaling

femina.dk er et dynamisk aktualitetssite, og det bliver snart endnu tydeligere, når de lancerer et nyt nyhedsblog-format, hvor læserne kan få et hyppigt og kurateret overblik over de vigtigste nyheder i relation til kvinder, ligestilling og diversitet.   

Og så vil feminas forretningsmodel udvides med brugerbetalingselementer, der blandt andet vil fokusere på at danne meningsfulde fællesskaber gennem events.

Første event er på Bremen den 5. juni, hvor læserne kan glæde sig til både underholdning og debat, samt opleve nogle af feminas velkendte formater på en helt ny måde.

Mest Læste

Annonce