Mediet Bornholm.nu bringer en artikel under overskriften ”Kaptajner bekymret over sikkerheden i Rønne Havn”.
I artiklen påstår Molslinjen, at det er utrygt at anløbe Rønne Havn, at der mangler afmærkninger ved indsejlingen samt at der er utilstrækkelig belysning af dele af havneområdet.
Rønne Havn er af den opfattelse, at det er ganske uberettigede anklager som rederiet fremsætter. Rønne Havn tager derfor stærkt afstand fra de fremsatte synspunkter, og er af den opfattelse, at havnen både nu og i fremtiden er sikker at anløbe og besejle.
Det skriver havnen i en pressemeddelelse.
I gang med fremtidssikring
Rønne Havn gennemfører i disse år en fremtidssikring af havnen bl.a. med det formål at opretholde forsyningssikkerheden på Bornholm. De sidste to etaper af dette anlægsarbejde blev påbegyndt i december 2023, og er planlagt afsluttet med udgangen af 2025.
I forbindelse med anlægsarbejderne har Rønne Havn forberedt og iværksat initiativer rettet mod, at der kan opretholdes sikker drift under de betydelige arbejder. Dette indbefatter bl.a., at der er etableret en særlig Task Force med involvering af de væsentligste interessenter, der anvender havnen. Disse interessenter omfatter f.eks. Molslinjen, Danpilot (lodsen), entreprenøren MT Højgaard og Rønne Havn med dens bygherrerådgiver for anlægsarbejderne.
Dette forum er netop etableret med henblik på at identificere eventuelle udfordringer, så der kan ageres herpå i tide.
Møde hver anden uge
Den særlige Task Force har gennem det seneste år mødtes hver anden uge, og her drøftes bl.a. den kommende periodes anlægsarbejder og disse eventuelle indflydelser på trafikafviklingen. Her tager interessenterne i fællesskab beslutning om f.eks. flytning af bøjer, etablering af nye bøjer, bedre lys mv..
Eventuelle forhold bragt op, af bl.a. Molslinjen, er der med det samme taget hånd om. Justering af arbejdsområder og ændringer af bøjeplaceringerne godkendes desuden af Søfartsstyrelsen og ændringerne optages i Efterretninger For Søfarende og udgives i de elektroniske søkort.
Derudover gennemfører interessenterne hver eneste morgen et teamsmøde, hvor dagens arbejder og trafik gennemgås, så der er fuldstændig styr på aktiviteterne. Herved opnås der samlet set, at de involverede interessenter kan håndtere eventuelle udfordringer.
Forud for anlægsarbejderne har Rønne Havn desuden gennemført besejlingssimulationer sammen med bl.a. flere kaptajner fra Molslinjens hurtigfærger. Desuden deltog kaptajner fra konventionelle færger, offshore- og krydstogtskibe. Simulationerne omfattede sejlads under endog meget stærke vindforhold. Desuden blev besejlinger simuleret både under anlægsarbejdet, og for den færdige havn. Simulationerne viser, at Rønne Havn er sikker at besejle.
Molslinjen bekræfter tæt samarbejde
Efter artiklens oplysninger kom frem har Rønne Havn været i kontakt med Molslinjens chefkaptajn, der tillige indgår i det omtalte Task Force arbejde. Han bekræfter, at man har et tæt samarbejde om at skabe de mest optimale forhold under besejling af Rønne Havn, herunder også at det håndteres løbende i regi af de nedsatte samarbejdsfora, og den heriboende proces for dialog og håndtering af anlægsarbejderne. Det samarbejde er vigtigt, og det ønsker Rønne Havn at fortsætte, lyder det i pressemeddelelse.
Derfor kan Rønne Havn afvise synspunkterne om, at forudsætningerne for at sejle sikkert i havnen ikke er til stede.