Kristian, Lukas og Adrian tumler rundt i SFO’en og tager sjove billeder af hinanden med iPaden. Bagefter hygger de sig i sofaen, mens de kigger på billederne af deres mest fjollede positioner. Pædagogen Hanne hjælper dem med at printe billederne - to af hver til et vendespil. Drengene kaster sig entusiastisk over spillet, de er stadig fulde af grin. Hanne nyder synet: Hold da op, de tre drenge plejer ikke at lege sammen, i dag har de hygget sig sammen i flere timer med den nye leg.
Socialt udviklingscenter - SUS
Læs mere fra Socialt Udviklingscenter SUS. Det er gode cases og tankevækkende historier lige her.
Pædagoger i otte SFO’er fra Billund, Favrskov, Høje-Taastrup og Kolding Kommuner har i projekt Digital, inkluderende leg været med til at udvikle og afprøve lege baseret på digitale teknologier. Legene, som SFO’erne har arbejdet med, var ikke nyopfundne, men pædagogernes tilgang blev digitaliseret. De har brugt teknologier som iPads, apps, video og andet til at skabe lege, der fremmer inklusion og skaber nye relationer. De digitale medier er blevet brugt til at kommunikere regler eller skabe legens elementer.
Positive resultater i projektet
Erfaringerne fra projektet er, at de digitale teknologier kan gøre lege mere konkrete for børnene, ændre rollefordelingen og understøtte dem i at være mere aktivt deltagende. De digitale teknologier skaber nye, inkluderende lege, der kan bruges i alle SFO’er.
- Pædagogerne oplever blandt andet, at børn med behov for særlig støtte deltager mere aktivt i de udviklede digitale lege, at de bedre forstår regler og kan koncentrere sig i længere tid. Samtidig har børnene nemmere ved at forstå de sociale spilleregler i leg med digitale redskaber, og det giver anledning til færre konflikter, fortæller projektleder Villads Bach Petersen, konsulent i SUS.
Digital leg giver nye pædagogiske muligheder
Digitale teknologier er ikke nødvendigvis inkluderende i sig selv, men bliver det i mødet med pædagogernes faglighed. Derfor har Socialt Udviklingscenter SUS, ved hjælp af erfaringer fra projektet, udviklet en række redskaber til SFO-pædagoger, så de kan lave digitale lege, der fremmer inkluderende legefællesskaber.
Bliv redaktør for dit eget indhold
DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.
- De pædagogiske refleksioner omkring brugen af teknologi er afgørende. Det handler om at se og forstå, hvordan digitale teknologiers mange muligheder bringes i spil, så selve måden teknologi indgår i leg skaber nye muligheder for, at alle børn kan være med, fortæller Villads Bach Petersen.
Gratis kursus: Bliv legeinstruktør og skab digitale inkluderende lege
Med afsæt i erfaringerne fra projekt Digital, inkluderende leg holder SUS i januar fem gratis kurser for SFO-pædagoger – et kursus i hver region.
Hvis du deltager i kurset, bliver du klædt på til at lave digitale, inkluderende lege i din egen SFO. Du får information om konkrete digitale teknologier, metoder du kan bruge til at arbejde med inklusion og inspiration til de digitale, inkluderende lege. Blandt andet går du hjem med viden om legene ”Den elektriske stol” og ”Hajer og Tvillingefisk”, og hvad de kan gøre for et inkluderende legefællesskab.
Hjemmeside på vej
I starten af 2018 etablerer Socialt Udviklingscenter SUS en hjemmeside med eksempler på digitale inkluderende lege og tips til, hvordan pædagoger kommer i gang med at designe og bruge digitale, inkluderende lege i SFO’en.
Projekt Digital, inkluderende leg er støttet af Ole Kirk’s Fond.
Til orientering er navnene på børnene og pædagogen i artiklen fiktive.
Læs mere om kurset Digital, inkluderende leg og tilmeld dig her
Læs også: Wow robotterne kommer
Læs mere om SUS’ arbejde med social IT