Regeringen, DF, SF og EL blev i dag enige om at købe 67 dobbeltdækkervogne, som i dag kører på de danske skinner via en lejekontrakt. Derudover sætter forligskredsen penge af til køb af el-lokomotiver. Det vil skabe en markant forøgelse af el-togskapaciteten i Danmark og bidrage til en fleksibel overgang fra diesel til el-drift.
-Med aftalen undgår vi en situation, hvor vi skulle satse på, at IC4-togene pludselig ville køre problemfrit for at kunne dække det fremtidige pladsbehov, siger transportminister Magnus Heunicke.
De 67 dobbeltdækkervogne har ca. 7.200 pladser, hvilket svarer til pladserne i ca. 35 IC4-togsæt. Med købet har DSB dermed pladskapacitet nok til kunne overholde sin kontrakt med staten og skabe tryghed for passagerne – også efter 2016, hvor dobbeltdækkerne ellers skulle leveres tilbage.
Ved at have de 67 dobbeltdækkere på danske hænder har DSB en solid pladsbuffer, hvis der kommer yderligere problemer med IC4-togene, hvilket ellers kunne betyde manglende siddepladser til passagerne.
Transportminister Magnus Heunicke udtaler:
-Jeg er tilfreds med, at vi med et bredt flertal sikrer, at der ikke vil komme kaotiske tilstande i togene, når lejekontrakten på de 67 dobbeltdækkervogne, som hver dag bruges af tusindvis af passagerer, udløber. Samtidig skaber vi med nye el-lokomotiver mulighed for en mere miljøvenlig og driftsikker togdrift på de danske skinner.
Pengene til de 67 dobbeltdækkervogne og el-lokomotiverne finansieres af de 1,2 mia. kr., der med aftalen om ”Bedre og Billigere Kollektiv Trafik” af 12. juni 2012 er afsat til indkøb af el-tog.