- en utilstrækkelig indsats, inden en kommune anbringer et barn eller ungt menneske uden for hjemmet
- at for mange børn og unge ikke har fået udarbejdet den lovpligtige handleplan, inden anbringelsen sker
- at fagprofessionelle ved anbringelsesstederne ikke inddrages i stort nok omfang i udarbejdelsen af handle- og udviklingsplaner for barnet eller den unge.
LOS er udgiver på DenOffentlige
LOS - Landsorganisationen for sociale tilbud - deler viden og erfaringer på DenOffentlige.
Undersøgelsen peger desuden på, at alt for mange gange har kommunerne ikke udarbejdet den lovpligtige handleplan, før de anbringer barnet eller den unge uden for hjemmet. Det sker for eksempel ’hyppigt’ ifølge ca. 40 % af besvarelserne. Og når vi tager svarkategorierne ’jævnligt’ og ’altid’ med, tenderer resultatet at være ca. 70 % af besvarelserne, hvor handleplanen endnu ikke er udarbejdet. Det svarer stort set til resultatet i 2015. Se diagram 2.
Til gengæld ser det ud til, at kommunerne i et lidt større omfang i 2017 inddrager opholdsstedet i udarbejdelsen af handleplanen for barnet eller den unge. Dog sker det ’sjældent’ eller ’aldrig’ ifølge knap 30 % af besvarelserne. Se diagram 3.
Et mønster på det specialiserede socialområde Det billede, som LOS-undersøgelsen tegner, er ikke enestående, men er endnu en brik i det mønster, som tegner sig på det specialiserede socialområde. Der er fra flere instanser rejst kraftig kritik af kommunernes sagsbehandling, som i længere tid har vist sig at have mange huller. Københavns Kommunes Borgerrådgiver kom i maj 2017 med en rapport på baggrund af en stikprøvekontrol af 77 af kommunens børnesager. Den viste, at der var fejl i alle 77 sager. Da konkluderede borgerrådgiveren Johan Busse over for DR: ”Det er ikke formaliteter. Det er seriøse regler – alvorlige regler, der har stor betydning for sagerne og stor betydning for kommunens muligheder for overhoved at hjælpe. Og det har stor betydning – selvfølgelig – for borgerne; børnene og deres forældre.” Folketingets Ombudsmand, som har et særligt børnekontor, har rejst tilsvarende kritik i beretningen for 2016. I en af sagerne om handleplaner havde en 10-årig dreng været anbragt uden for hjemmet, siden han var et år, først hos en plejefamilie og efterfølgende på institution. Kommunen havde i alle disse år ikke udarbejdet en handleplan for drengen. Andre af børnekontorets sager omhandler, at kommunerne forsømmer at revidere handleplanerne eller ikke udleverer de relevante dele til anbringelsesstedet. LOS anbefaler Retsstillingen er klar. Reglerne er der, og det er afgørende, at de overholdes og ikke tilsidesættes af forskellige årsager.
- Systematisk politisk opfølgning – kommunalpolitikerne skal interessere sig noget mere for området
- Fokus på offentlig innovation – der skal mere fokus på evidens og sund fornuft
- Øget samskabelse – sagsbehandlerne skal være mere åbne over for det omgivende samfund.