Siden 2020 er de digitale kontroller, også kaldet digitale stopklodser, blevet aktiveret knap 8 mio. gange.
Derudover har Skattestyrelsen ved hjælp af det digitale kontrolværktøj udtaget ca. 5.600 sager til kontrol, og i knap 90 procent af disse er der fundet fejl eller bevidst forsøg på snyd.
Det digitale kontrolværktøj alene har forhindret udbetaling af uberettigede fradrag til borgere for ca. 164 mio. kr.
"Vi får langt de fleste af borgernes skattepligtige oplysninger ind fra arbejdsgivere, banker, fagforeninger osv. automatisk. Men der er nogle få åbne felter i årsopgørelsen, hvor borgerne selv kan rette eller angive deres oplysninger. Disse felter kontrolleres af Skattestyrelsens digitale kontroller. Hvis fx en arbejdsløs borger indberetter kørsel til og fra arbejde, vil Skattestyrelsens digitale kontrol fange det," siger fungerende fagdirektør i Skattestyrelsen, Jan Møller Mikkelsen, i en pressemeddelelse.
Screener for uregelmæssigheder
I de seneste år er der udviklet og implementeret nye digitale hjælpe- og kontrolværktøjer. Disse sikrer, at de ændringer, som borgerne selv laver i de åbne felter, automatisk screenes for uregelmæssigheder.
Værktøjet fungerer ved, at det løbende gennemgår alle indtastninger i TastSelv og vurderer sandsynligheden for tegn på atypiske mønstre.
"De digitale kontroller er med til at skabe et mere effektivt værn mod fejl eller bevidst snyd. Det betyder, at der frigives nogle ressourcer til de mere komplicerede sager, der kræver manuelle kræfter. Og så frigiver det samtidig ressourcer til en anden af vores kerneopgaver; vejledning af borgere – for borgerne ønsker helt grundlæggende at gøre det rigtige og betale den skat, de skal. Det vil vi gerne hjælpe dem med," siger Jan Møller Mikkelsen.
Læs mere om indsatsen her: Digitale kontroller forhindrer fejl og snyd på årsopgørelsen