Som kundeejet pensionsselskab giver AP Pension en del af overskuddet tilbage til kunderne, når bestyrelsen vurderer, at det økonomiske råderum tillader det.
Det har bestyrelsen vurderet, er tilfældet for 2023, og derfor har kunderne nu udsigt til at få tildelt cirka 280 mio. kr. i såkaldt AP Loyalitetsbonus.
AP Pension har i dag omkring 480.000 kunder.
Direkte fordel ved kundeejerskab
Administrerende direktør i AP Pension Bo Normann Rasmussen glæder sig over, at det går så godt, at det er muligt at give kundernes opsparinger et ekstra skud vitaminer.
"Vi er ejet af kunderne, så det er naturligt og fair, at vi har en bonusmodel, hvor vi giver en del af overskuddet tilbage til kundernes opsparinger. Det er en meget direkte fordel ved at være kunde i et kundeejet pensionsselskab," siger den administrerende direktør.
Loyalitetsbonussen tildeles i forhold til størrelsen af den enkelte kundes opsparing. Tildelingen sker i februar 2024 med 0,20 procent af opsparingens værdi pr. 31. december 2023.
Det betyder, at for hver million kr. man har sparet op, så får man 2.000 kr. i loyalitetsbonus.
1,5 mia. kr. siden 2017
AP Pension indførte modellen med loyalitetsbonus i 2017 og med tildelingen for 2023 har kunderne fået tildelt cirka 1,5 mia. kr. i loyalitetsbonus over de seneste 7 år.
Det svarer til, at en gennemsnitskunde i AP Pension/kunde med en pensionsopsparing på 1 mio. kr. har fået over 16.000 kr. i loyalitetsbonus i alt.
"Kunderne i AP Pension har i forvejen fået nogle af branchens bedste afkast de seneste fem-syv år, og derudover er de altså blevet belønnet med yderligere 1,5 mia. kr. i loyalitetsbonus. Det er et helt centralt element i vores forretningsmodel, og det giver os en klar fordel i forhold til at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye," siger Bo Normann Rasmussen.