Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Rammer 56.000 danskere: I dag bliver SAS-aktierne værdiløse

Penge og økonomi

13/08/2024 11:46

J. Bøgen

Det er en del af redningsplanen for det kriseramte selskab.

56.000 danskere kan i aften se deres økonomi have taget et hug.

SAS-aktien har nemlig sidste dag på børsen, og når selskabet bliver afnoteret i aften kl. 17, vil værdien af SAS-aktierne være nul og nix.

Afnoteringen sker som en del af det kriseramte flyselskabs redningsplan, og ifølge SAS er der lige nu 187.296 forskellige aktionærer.

Af disse er de 107.000 svenskere, og altså 56.000 danskere.

De største aktionærer indtil i dag er imidlertid den danske og den svenske stat, der hver sidder på 21,8 procent af aktionerne.

Det skriver DR.

Et vilkår for redning

Ikke overraskende er SAS-aktien styrtdykket i handlen i dag, og kl. 10 var aktien faldet over 50 procent i værdi.

Det betyder, at man vil være i stand til at købe hele 500 SAS-aktier for den nette sum af en krone.

Det flugter fint med SAS' markedsværdi, der er faldet vanvittige 99,94 procent de seneste år, så flyselskabet nu blot har en værdi af 14 millioner kroner.

Afnoteringen er en del af en større redningsplan, der blev ssat i søen, efter SAS i juli 2022 søgte om konkursbeskyttelse i USA, fordi man ikke var i stand til at betale det, man skyldte sine kreditorer.

I oktober 2023 kunne SAS så præsentere sine nye ejere i form af investeringsfirmaet Castlelake (USA), den danske stat, Air France-KLM (fransk-hollandsk flyselskab) samt det danske investeringsfirma Lind Invest.

Men i forbindelse med præsentationen af den nye ejerkreds blev det også gjort klart, at aktionærerne i flyselskabet ikke skulle regne med at få noget som helst ud af deres aktier, hvis de stadig har dem som en del af deres portefølje, når SAS afnoteres fra børsen.

Milliardtab til den danske stat

Da de danske stat ejer knap 22 procent af aktionerne i SAS, betyder det altså også, at Danmark mister milliarder af kroner, når afnoteringen er en realitiet.

Men da den danske stat også er en del af den nye ejerkreds, spytter Danmark et par milliarder yderligere i flyselskabet, og fremover vil Danmark eje en fjerdedel af selskabet.

Spørgsmålet er så, om redningsplanen er nok til at redde det kriseramte selskab, og det er et godt spørgsmål, hvis man stiller det til aktieanalysechef hos Sydbank, Jacob Pedersen.

"Vilkårerne for at tjene penge i øjeblikket er rigtig gode. Der er høj rejselyst, så det er et ganske nådigt miljø. Men konkurrencen er stadig hård, og vi kan se, at det er et selskab som Ryanair - som har de laveste priser - der ekspanderer mest. Det gør ondt på de andre aktører," siger aktieanalysechefen til DR.

Mest Læste

Annonce