Der har været solid cykelfeber i Danmark denne sommer, men det er ikke kun de professionelle ryttere, der kæmpede hårdt for at komme hurtigt frem. Det samme gør sig gældende for mange helt almindelige danskere, når de sætter sig op på cyklen og bevæger sig ud i trafikken.
Men i forsøget på at komme hurtigt frem vælger tusindvis af danske cyklister at se stort på færdselsloven, der både skal sikre dem selv og deres medtrafikanters sikkerhed.
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Her erkender næsten syv ud af ti danskere, at de bryder loven, når de cykler, og samtidig udpeger de reglerne, de oftest ser stort på, når de bevæger sig rundt i trafikken.
Kildedata: Pressemeddelelse fra Gjensidige
Og måske ikke så overraskende er det især fodgængere, der bliver presset af cyklister i det offentlige rum.
I undersøgelsen erkender godt hver tredje af de adspurgte, at de har kørt på fortovet og drejet til højre for rødt lys, mens hver fjerde har cyklet i fodgængerfeltet ved lyskryds.
Det er ikke bagateller
Men selvom de fleste danskere formentlig finder de lovovertrædelser som værende helt nede i på bagatel-niveau, så kan de godt være til stor gene for fodgængere, der er de ’blødeste’ trafikanter, og derfor bør man tænke sig om, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktør for Skade i Gjensidige.
"I alle tre tilfælde er der tale om, at man bevæger sig ind i områder, som fodgængere har ret til at føle sig sikre og trygge i. Og selv hvis det ikke fører til påkørsel af fodgængere, er det alligevel med til at skabe usikkerhed, og man bør som cyklist holde sig fra fortovet og vejbanen, selvom det kan virke fristende at tage en smutvej," siger Henrik Sagild.
På de efterfølgende pladser over de mest udbredte lovovertrædelser blandt cyklister finder vi kørsel overfor gult, selvom der er tid til at stoppe, kørsel mod færdselsretningen og brug af håndholdt mobil til at tjekke sociale medier og sende sms'er.
De har alle tilfælles, at det er omkring hver sjette cyklist, der er erkender at bryde de regler, og her peger Henrik Sagild på, at de også har det tilfælles, at de kan skabe enormt farlige situationer i trafikken.
"Her er der i højere grad tale om, at cyklister udsætter sig selv for en væsentlig risiko for at ende i et uheld med en bilist, og det kan altså have nogle meget ubehagelige konsekvenser, hvis det går galt," siger Henrik Sagild fra Gjensidige.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i maj og juni 2022 blandt 1528 repræsentativt udvalgte danskere. Spørgsmålet er stillet til de danskere, der angiver, at de cykler.