Hvis du har kørt rundt på de danske veje, har du med meget stor sandsynlighed passeret en af politiets fotovogne på et tidspunkt.
Nogle frygter dem, fordi de uden problemer kan fange, om du har en lidt for tung speederfod, og når blitzen lyser, ved du, at du får en ubehgalig besked i e-boks på et tidspunkt.
Andre møder vognene med glæde, fordi de er med til at holde farten på vejene nede, og dermed mindske risikoen for uheld.
Men hvor langt kan sådan en fotovogn egentlig måle?
Fartmåleren i fotovognene
Ifølge Saphe, der udvikler intelligente trafiksystemer, er de mest velkendte fotovogne primært udstyret en blitz og en avanceret laser-måler. Hjertet i denne opsætning er en 3D-laser, der nøjagtigt registrerer hastigheden af biler, som passerer.
Monteret på toppen af laseren er to specialiserede kameraer; det ene er rettet mod den første kørebane, og det andet mod den næste, hvilket gør det muligt at fange overtrædelser under overhalinger.
Denne laser er i stand til at overvåge op til fire baner samtidigt. Når en bil nærmer sig fotovognen på omkring 70 meters afstand, indledes den præcise hastighedsmåling.
Denne proces involverer op til næsten 400 separate målinger af bilens hastighed, før den når ind på en afstand af 20 meter fra vognen, over en distance af ca. 50 meter.
Skulle en bilist køre for stærkt i dette interval, udløses et fotografi automatisk, når bilen er 20 meter væk. Fotovognens udstyr sikrer dermed, at hastighedsoverskridelser bliver effektivt dokumenteret.
Ansvaret for at verificere målingerne og de indsamlede billeder ligger hos den, der opererer fotovognen. Dette indebærer blandt andet en kontrol af, om bilens forreste nummerplade er klart synlig, for at sikre at overtrædelser kan håndhæves korrekt.
Nyere måler har også dobbelt kamera, hvor samme stativ kan blitze i begge kørselsretninger.
Ny fartmåler kan måle op til 1200 meter væk
Politiet har dog også for nyligt styrket sit arsenal til at pågribe hastighedsovertrædere med introduktionen af en avanceret fartlasermåler i 'pistolform'. Denne nyudviklede teknologi har været i drift i trafikafdelingerne siden januar 2022.
Det skrev Skorstensgaard tilbage i 2022.
Den nye lasermåler, kaldet TruCAM ll, er et teknologisk fremskridt, der skiller sig ud ved at kunne måle køretøjers hastighed op til 1200 meter væk - en betydelig forbedring i forhold til tidligere laseres rækkevidde.
Den forlængede rækkevidde gør det vanskeligt for bilister at opdage fartkontrollen i tide.
Det fremgår dog ikke, hvordan og i hvilket omfang politiet benytter disse lasere.
Udover dens imponerende rækkevidde byder den nye laser også på andre fortrin. Politiet fremhæver især dens brugervenlighed, da den kan tages i brug øjeblikkeligt efter opsætning.
Den eneste forberedelse, der kræves, er at positionere sig strategisk langs vejen.