Genrefoto: Shutterstock
Genrefoto: Shutterstock

Forbrugerombudsmanden griber ind: Flere influencere meldt til politiet

Politi

09/10/2024 10:15

J. Bøgen

Alt indhold, som influenter lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har besluttet at politianmelde nogle influenter for i alt 9 overtrædelser af markedsføringsloven og indskærpe reglerne over for en række andre influenter for i alt 31 overtrædelser.

Sagerne kan have stor betydning for alle influenter, og i særdeleshed for influenter som særligt henvender sig til børn og unge under 18 år.

Med politianmeldelserne og indskærpelserne gør Forbrugerombudsmanden det klart, at alle influenters opslag på sociale medier efter Forbrugerombudsmandens vurdering skal leve op til reglerne i markedsføringsloven – uanset om de indeholder reklame eller ej. Det er velkendt, at opslag med et kommercielt sigte skal markeres klart og tydeligt som reklame, men markedsføringsloven indeholder også andre regler end forbuddet mod skjult reklame.

Særlig betydning ved ungt publikum

Sagerne har særlig stor betydning for influenter, som enten i sig selv eller hvis opslag særligt henvender sig til børn og unge.

Det er således Forbrugerombudsmandens vurdering, at disse influenter ikke må lave opslag, der indeholder alkohol eller energidrikke, og de må heller ikke lave indhold, der beskriver farlige situationer eller situationer som tilsidesætter almindelig sikkerhed.

Det gælder uanset, om indholdet er reklame eller ej.

Forbrugerombudsmandens vurdering tager udgangspunkt i, at influenterne driver erhvervsvirksomhed, og at alt indhold, som influenterne lægger på sociale medier, er produkter fra disse erhvervsvirksomheder.

Som andre erhvervsvirksomheder skal influenterne derfor overholde markedsføringsloven for så vidt angår alle deres aktiviteter på sociale medier.

Sagerne vedrører blandt andet nedenstående forhold, hvoraf nogle går igen hos flere influenter:

  • Indhold på sociale medier, hvor der indgår alkohol eller energidrikke.

  • Indhold på sociale medier, hvor der beskrives farlige situationer eller situationer, som tilsidesætter almindelig sikkerhed, uden at der er en pædagogisk, samfundsmæssig eller anden saglig begrundelse for det.

  • Indhold på sociale medier, hvor influenter direkte opfordrer børn til køb.

  • Indhold på sociale medier, hvor der anvendes børn og unge under 15 år, uden de indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.

  • Indhold med influenters egne produkter, som ikke er markeret tydeligt som reklame. Selv hvis produktet er synligt forbundet med influenten, vurderer Forbrugerombudsmanden, at det meget sjældent vil være tydeligt af sammenhængen for børn og unge, at der er tale om reklame for influenten selv og influentens egne produkter.

Deres produkter er dem selv

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

"Når influenter driver deres profiler på sociale medier via et CVR-nummer, er de allerede af den grund erhvervsdrivende. Deres produkter er dem selv og alt deres indhold på sociale medier. Derfor skal alt indhold leve op til markedsføringsloven – præcis som det gælder for alle andre erhvervsvirksomheder.

Influenter, der særligt henvender sig til børn og unge, skal være ekstra varsomme, fordi markedsføringsloven indeholder en række særregler, som skal beskytte børn og unge. Deres opslag på sociale medier må derfor ikke indeholde alkohol eller energidrikke. De må heller ikke beskrive farlige situationer eller situationer, som tilsidesætter almindelig sikkerhed – og det gælder uanset om deres opslag er reklame eller ej."

Læs mere her:

Sagsresuméerne om de enkelte sager kan findes her:

Forbrugerombudsmanden har også opdateret sin hjemmeside. Læs mere om reglerne for markedsføring rettet mod børn og unge samt reglerne for skjult reklame her:

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.