Danish Crown havde ikke belæg for at sælge "klimakontrolleret gris" til forbrugerne. Der var derfor tale om vildledende markedsføring.
Det fastslår Vestre Landsret i en dom fredag.
Sagen var anlagt af klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forening, der havde stævnet Danish Crown for netop vildledende markedsføring, og det er altså det, landsretten nu har givet sagsøgerne ret i.
Frikendt på et andet punkt
Omvendt valgte Vestre Landsret af frikende Danish Crown for en anden kampagne.
Har skrev Danish Crown, at "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror". Det var, ifølge Vestre Landsret, ikke vildledende markedsøring.
Virksomheden skal som følge af dommen betale 300.000 kroner i delvise sagsomkostninger.
Sagen betegnes som principiel, og derfor var Vestre Landsret den første instans, der behandlede sagen.
Greenwashing
Greenwashing er et begreb, der beskriver kommunikation med en falsk eller stærkt overdreven påstand om en miljømæssig gevinst.
Det kan også være vildledende markedsføring af produkter, der præsenteres mere miljøvenlige og bæredygtige end de er.
Det var altså det, Vestre Landsret nåede frem til var tilfældet ved påstanden om "klimakontrolleret gris".
Tidligere er en række flyselskaber blevet dømt for at have vildledt forbrugerne ved at give udtryk for, at deres flyrejser var mindre klimabelastende, end de faktisk var.