Brillerne er måske skarpe, men Louis Nielsen overså en vigtig detalje i sin nyeste reklame.
Det populære brillefirma er kommet i modvind efter at have lanceret en reklame, hvor en influencer cykler gennem byen med vind i håret og briller på næsen – alt imens hun filmer sin cykeltur med en mobiltelefon i hånden.
Problemet? Ifølge Færdselsloven §55 er det ulovligt at cykle med mobilen i hånden, og det har både politiet og Rådet for Sikker Trafik et skarpt blik på.
Det skriver B.T..
Ifølge færdselsloven kan det koste 1.000 kroner i bøde, hvis man cykler med sin telefon i hånden. Og der er ikke noget fancy ved at modtage en bøde på den konto.
Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, er heller ikke begejstret for reklamefilmen:
“Det er vigtigt at have den rette brillestyrke for at færdes sikkert i trafikken, men det er også afgørende at være opmærksom, når man cykler. Uopmærksomhed i trafikken er årsag til alt for mange ulykker hvert år,” siger han og understreger, at selv de mest skarpe briller ikke kan rette op på dårlig opførsel i trafikken.
Louis Nielsen trækker i land
Da B.T. kontaktede Louis Nielsen, erkendte firmaet, at det havde overset lovgivningen.
“Vi producerer rigtig meget indhold i supergode samarbejder med mange forskellige influenter og andre eksterne samarbejdspartnere (...) Det er simpelthen en smutter, som vi nu retter op på," forklarer Pressechef Rune Steiness.
Reklamen, som i skrivende stund er blevet set af knap 8.000 mennesker, er efterfølgende blevet trukket tilbage, hvilket Rådet for Sikker Trafik har rost brillekæden for.
Mon ikke, der sidder en reklameansvarlig med røde ører et sted?