Der er gang i svindlerne på DBA denne sommer.
Derfor har Københavns Politi nu udsendt en pressemeddelelse, da særligt en type svindel går igen i anmeldelserne.
Du kan læse pressemeddelelsens tekst herunder.
Hen over sommeren har Københavns Politi via Nationalt Center for It-Kriminalitet modtaget en lang række anmeldelser fra borgere, der er blevet svindlet via samme fremgangsmåde.
Borgerne har en eller flere varer til salg på dba.dk, som svindlerne foregiver at ville købe. Svindlerne spørger først ind til, om varen fortsat er til salg, og om den er i god stand. Derefter spørger de, om de må komme og se varen, men når sælgeren oplyser adressen, svarer svindlerne, at de bor langt væk.
Svindlerne foreslår, at de arrangerer og betaler for PostNord-kurérlevering. Derefter sender de et link til sælger via appen WhatsApp og forklarer, at en kurér fra PostNord vil afhente varen, og at sælger bedes indtaste sit kortnummer og validere med CPR-nummer og NemID for at få sin betaling for varen. I virkeligheden anvender svindlerne nu oplysninger til at overføre penge fra borgerens konto.
”Vi ser fortsat et større antal sager med denne fremgangsmetode, og derfor advarer vi kraftigt folk mod denne svindeltype. Vi opfordrer altid til, at man kommunikerer via handelsplatformen - i dette tilfælde dba.dk - og at man er særlig kritisk hvis den, man handler med, ønsker at flytte kommunikationen til et andet sted - i dette tilfælde WhatsApp”, siger Peter Høholt, der er vicepolitiinspektør i Afdeling for Økonomisk Kriminalitet i Københavns Politi.
Københavns Politi opfordrer i øvrigt til, at man følger politiets generelle råd, når man handler med andre på nettet.