Du har garanteret prøvet det. Og hvis ikke, så kender du i hvert fald en (eller flere), der har.
Du har købt en vare og venter bare på, den dukker op ved hoveddøren. Men dagene bliver til uger, og du har stadig ikke fået det, du har betalt for. Du får klamme håndflader og hjertebanken, da sandheden går op for dig:
Du er blevet snydt!
Det skorter ikke på svindlere derude, og der dukker flere og flere falske webbutikker op, som kun har til formål at narre intetanende ofre.
Men hvis du står i den situation, at du har betalt med MobilePay, har du faktisk ret til at få pengene tilbage i de fleste tilfælde.
Sådan gør du
Ifølge Forbrugerrådet Tænk kan det godt være, at der står MobilePay på betalingen på din kontooversigt, men det betyder altså ikke, at det er MobilePay, du skal have fat i.
Det er nemlig en sag mellem dig og dem, der har solgt dig noget. Derfor er det altså personen/virksomheden, du skal kontakte.
Medmindre ...
Hvis der ikke står MobilePay i din kontooversigt, men i stedet virksomhedens navn, så er sagen nemlig en helt anden.
Det betyder nemlig, at du egentlig har betalt med kort, men blot har brugt MobilePay til at oplyse sine kortoplysninger, da du betalte.
I dette tilfælde skal du kontakte din bank, som så kan hjælpe dig.
Bemærk dog, at du rent teknisk ikke kan gøre noget i selve MobilePay-appen. Så snart, du har swipet "Send penge", bliver pengene trukket fra din konto, og der er således ikke noget, du selv kan gøre for at fortryde.
Men hvad så med private handler?
I løbet af sommeren i år og sidste år hørte vi masser af skrækhistorier om festivalhungrende danskere, der blev snydt i håbet om at købe en billet af en privatperson, som alligevel ikke skulle bruge den - men hvor det så viste sig at være ren og skær svindel.
Hvis du er blevet snydt i en privat handel er der således ikke meget at stille op, udover selvfølgelig at kontakte politiet. Du må dog nok indstille dig på at skyde en hvid pil efter dine penge.
På MobilePays hjemmeside skriver de dog, at du kan kontakte den, der har svindlet dig, og informere om, at du har tænkt dig at gå til politiet. Det kan i visse tilfælde få svindleren på bedre tanker.
Hvis du er blevet snydt igennem en side som DBA, skal du kontakte selve siden for at finde ud af, hvad du kan gøre. MobilePay kan i dette tilfælde ikke hjælpe dig med at få pengene retur.