Foråret er over os, og i takt med at alting grønnes og springer ud, tætnes trafikken på veje og cykelstier med tohjulede køretøjer.
Men en cykel er ikke længere bare en cykel. Den traditionelle rugbrødsmotor har fået konkurrence på vejene af de batteridrevne cykler, som ifølge tal fra Vejdirektoratet efterhånden udgør hver fjerde solgte cykel herhjemme.
Og flere og flere elcykler på vejene opnår ganske stor hastighed. I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at ikke alle tohjulede køretøjer skal forsikres ens.
Voldsom stigning i ulykker
De senere års store udbredelse af elcykler afspejler sig også i ulykkesstatistikkerne. I en periode over fire år fra 2017 til 2021 er antallet af dræbte og tilskadekomne med elcykler ifølge Danmarks Statistik steget fra 46 til 132.
Samtidig er antallet af elcykler mere en fordoblet, mens salget af traditionelle cykler er faldet markant.
Der er derfor al mulig grund til at være ekstra opmærksom i trafikken. Samtidig er udviklingen en god anledning til at løbe sine forsikringer igennem og sikre sig, at man er ordentligt dækket, hvis uheldet er ude, lyder rådet fra Alm. Brand.
Særligt skal man være opmærksom på, at nogle elcykler kan opnå en særlig høj hastighed - for eksempel de såkaldte speed pedelecs, som vinder stor udbredelse i disse år. Disse køretøjer kræver særlige forsikringer, hvilket mange desværre ikke er opmærksomme på.
”Når elcyklerne kan køre over 25 km i timen, hvilket flere og flere cykler efterhånden er i stand til, er der krav om ansvarsforsikring, på samme måde som det gælder for eksempelvis knallerter. Det er der desværre rigtig mange ejere af disse køretøjer, der ikke er opmærksomme på, og konsekvenserne kan blive ganske alvorlige, hvis uheldet er ude. Uden forsikring står man for eksempel alene med hele erstatningsansvaret, hvis man har påført personer eller materiel skade,” siger Hjalte Laursen, der er direktør i Privat i Alm. Brand Group med ansvar for Produkt, Pris og Portefølje.
”Det gælder, uanset om der er tale om tyveri af cyklen, eller om der er forvoldt skade på andre – også selv om der er en ’normal’ cykelforsikring i husstanden. Og det kan hurtigt blive en bekostelig affære,” understreger Hjalte Laursen.
Få hjælp fra dem, der har styr på det
Han opfordrer derfor nye købere af elcykler til at forhøre sig hos forhandleren, om der er behov for en særlig ansvarsforsikring på den pågældende cykel, da det langtfra altid fremgår tydeligt.
Desuden skal man huske at oplyse sit forsikringsselskab om den motorhjulpne maksimumhastighed på sin elcykel.
Og så skal man være opmærksom på, at den særskilte ansvarsforsikring er påkrævet for de særligt hurtige cykler – også selv om man ikke ønsker cyklen dækket for tyveri eller uheldsskader.
En speed pedelec kan lovligt køre op til 45 km i timen. Det er et lovkrav, at føreren er 15 år, bærer cykelhjelm og kører med lygter tændt året rundt.
Hvis man bliver standset af politiet, skal man kunne dokumentere, at cyklen er forsikret korrekt.
Hvis man kører uden forsikring, risikerer man en sigtelse fra politiet, ligesom man kan stå over for et stort erstatningskrav, hvis man påfører andre skade.