Bryggeriforeningen har et forklaringsproblem. Et rigtig stort et af slagsen.
Denne uge kan Politiken nemlig afsløre, at Bryggeriforeningens eget lobbyfirma gemte sig bag en ungdomsorganisation, da politikerne skulle påvirkes under forhandlingerne om en ny lovgivning for salg af alkohol til unge.
I august blev der nemlig arrangeret en konference på Christiansborg, der, på papiret, blev arrangeret af Ansvarlig Ungdom - en alliance bestående af en række ungdomsorganisationer, herunder en række politiske ungdomspartier.
Der er bare lige en detalje, der aldrig er blevet nævnt før nu: Det var Bryggeriforeningen, der betalte for konferencen.
Bryggeriforeningen betalte gennem konsulentfirma
Betalingen gik igennem konsulentfirmaet Rud Pedersen, der agerede mellemmand i et samarbejde mellem Bryggeriforeningen og Ansvarlig Ungdom - og nu vurderer fagfolk overfor Jyllands-Posten, at principperne for godt lobbyarbejde er blevet overtrådt.
»Ungdommen kender ungdommen! Og ungdommen vil involveres i ændringer, der påvirker deres hverdag«, hed det i invitationen til konferencen, der foregav at være fra Ansvarlig Ungdom. Intetsteds nævnes det, at det er Bryggeriforeningen, som betaler gildet via Rud Pedersens arbejde for Ansvarlig Ungdom.
Og det er en skidt sag for Bryggeriforeningen, mener Finn Frandsen, der er professor i virksomhedskommunikation ved Aarhus Universitet:
"Denne sag er en fantastisk case på, hvad man ikke må gøre. Retningslinjerne for god lobbyisme er på alle måder overskredet, og bureauet har et kolossalt forklaringsproblem. Der er på alle måder tale om en møgsag. At ølbranchen nu betaler for, at unge politikere kan tale deres sag – det overrasker mig," siger han til Jyllands-Posten.