2024 er valgår. Ikke til Folketinget (i hvert fald ikke, medmindre regeringen vælger at overraske alt og alle ved at udskrive valg), men uanset hvad skal vi til stemmeurnerne søndag .d .9 juni, når der er valg til Europaparlamentet.
Og det betyder, at vi lige så sikkert som Amen i kirken kommer til at få en periode med valgplakater i stort set hver eneste lygtepæl op til valgdagen.
Netop valgplakaterne har før været til debat, ikke mindst, fordi mange af dem ikke overholder lovgivningen når det kommer til, hvordan sådan nogle plakater overhovedet må hænge.
Derudover har der også været snak om, hvorvidt de overhovedet gør en forskel for valgresultatet i en så digital tidsalder som vores (ifølge forskningen gør de en forskel for de enkelte kandidater), men det er også værd at kigge på noget helt andet: Klimabelastningen.
Kristendemokraterne er dykket ned i tallene omkring valgplakater, og partiet mener, det giver stof til eftertanke, når man ser på tallene.
1 plakat = 10 km i bil
Ifølge Kristendemokraterne bidrager produktionen af en valgplakat med 1,4 kg CO2-udledning i gennemsnit. Det svarer til 10 kilometer bilkørsel.
Til valget i 2019 blev der hos Danmarks største trykkeri produceret intet mindre end 150.000 valgplakater, og med den gennemsnitlige CO2-udledning svarer det til, at man skulle køre 37,5 gange rundt om Jorden i en almindelig benzinbil, hvis man skulle udlede den samme mængde CO2.
"Forestil jer en valgkamp, hvor vores CO2-aftryk ikke svarer til en maratonrejse rundt om jorden, men snarere til skridt, vi tager sammen mod en grønnere fremtid. Lad os genoverveje, hvordan vi fører valgkamp, så vi både kan engagere borgerne og passe på vores klode," siger indenrigspolitisk ordfører for Kristendemokraterne, Jesper Housgaard, i forbindelse med undersøgelsen.
Kristendemokraterne opfordrer i lyset af tallene til en bred dialog og et åbent sind for innovative løsninger, der kan reducere miljøpåvirkningen og samtidig styrke den demokratiske proces, så alle partier kan blive enige om, at det er tid til at gå nye veje.
Partiet er nemlig fuldt bevidst om, at det kræver en fælles beslutning, hvis valgplakaterne skal sendes på pension. I stedet opfordrer Kristendemokraterne til, at digitale platforme skal bruges i større grad, ligesom man måske skal styrke de klassiske, fysiske vælgermøder og -arrangementer.
Mener du, tiden er løbet fra valgplakaterne?