Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Svar til Sundhedsstrukturkommission: Det vil være tosset at gøre

Politik

06/08/2024 07:55

J. Bøgen

Det vil øge administrationen og kampen om medarbejdere og specialer, lyder advarslen.

Regionsrådet i Region Hovedstaden drøftede tirsdag et høringssvar til Sundhedsstrukturkommissionens rapport. Politikerne supplerer høringssvaret fra Dan​ske Regioner.

Der er stor opbakning til den fælles udmelding fra de fem regioner, og vi står parate til at gribe nye ekstra opgaver, der skal være med til at fremtidssikre sundhedsvæsenet. Men der er også særlige forhold, der gør sig gældende for hovedstadsområdet, hvis politikerne på Christiansborg vælger at gå med model 1, der betyder flere regioner og dermed, at hovedstaden splittes op i tre eller flere sundheds- og omsorgsregioner.

Det skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.

Tosset at startet forfra

Regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) frygter, at 17 års opbygning af en stærk og effektiv organisation vil være tabt på gulvet – og fx vil gå ud over regionens store politiske og ledelsesmæssige fokus på at nedbringe ventetider.

"Det er tosset at erstatte en stærk administration med tre eller fire nye, der skal opbygges fra bunden i en tid, hvor vi mangler personale, omkostningerne til administration skal ned, og vi skal løse nye opgaver, der stadig kræver tæt koordinering med 29 kommuner af meget varierende størrelse fra landets største med over 650.000 borgere til en af de mindste med under 15.000 borgere," siger Lars Gaardhøj.

Han er bekymret for, hvad det vil betyde, at tre-fire små regioner med fire akuthospitaler, et Rigshospital og et ø-hospital skal dække hovedstadsborgernes inkl. bornholmernes behov for sygehusdækning - uden at have en fælles administration eller politikere valgt i forskellige dele af regionen i ryggen.

Regionerne har styrket kvaliteten i behandlingerne

I høringssvaret understreges det, at hospitalsvæsnet har oplevet et stort kvalitetsløft siden regionernes tilblivelse i 2007. Og næstformand i Region Hovedstaden Christoffer Buster Reinhardt (C) vil nødigt sætte de gode resultater over styr.

"De ambitioner, man dengang havde om, at fem stærke regioner skulle sikre høj behandlingskvalitet, effektivitet og kort ventetid, er indfriet. Kvalitetsløftet har ført til markant lavere dødelighed inden for kræft- og hjerteområdet. Den høje faglighed, stordriftsfordele og tværgående planlægning er også kommet mange andre patienter til gode – fx mennesker med sygdomme i urinveje, bryst, kar, blod, led (gigt), bindevæv og ryg," siger Christoffer Buster Reinhardt, der også er bekymret for, at ventelisterne igen vil komme til at stige.

Kamp om medarbejdere og specialer

I regionsrådet kan man godt se logikken i flere omsorgsregioner, såfremt en stor mængde opgaver flyttes til dem i en fremtidig struktur. Men omvendt vil det jo også tale for, at stærke organisationer ikke splittes op netop, som nye opgaver skal gribes og løses.

2. næstformand Thomas Rohden (Rad.) er bekymret for, hvordan sådan nogle nye enheder skulle operere i et i forvejen ophedet arbejdsmarked.

"Der kan let opstå konkurrence om arbejdskraften, og der er ikke et incitament til at se på den bedste samlede anvendelse af medarbejderkræfter og lønmidler. Samme uhensigtsmæssige konkurrence kan opstå i forsøget på at tiltrække de mest interessante specialer. Ganske vist er det før min tid, men erfaringen fra amterne peger på, at der er stor risiko for, at det går ud over de enkelte patienter, fordi vi mister kvalitet i behandlingen og effektiviteten falder," siger Thomas Rohden.

I høringssvaret nævnes flere områder, der vil blive udfordret med en opsplitning – bl.a. det akutte område med hurtig responstid og god regional dækning af ambulancer og lægebiler – understøttet af et forenet regional- og kommunalpolitisk fokus på de tyndest befolkede områder – og et tæt samarbejde mellem Akuttelefonen 1813 og akutmodtagelserne.

Andre eksempler er Apotekets medicinhåndtering og koncerncentrenes professionalisering af IT, økonomi, energioptimering, renovering, hospitalsplanlægning, HR osv.

Et tredje eksempel er det systematiske politiske og administrative arbejde med at nedbringe ventetid ved at omlægge behandlinger og udnytte kapaciteten på tværs. Det er afgørende for, at det samlede sundhedsvæsen fungerer hensigtsmæssigt og kosteffektivt. Der er tale om store og solide organisationer, hvor kerneopgaven er udviklet og forfinet over år.

Mest Læste

Annonce