På plejehjem og i hjemmeplejen er der ikke kun faste medarbejdere, men også vikarer. Vikarerne blev tidligere for hver vagt manuelt oprettet som nye it-brugere med bruger-id og adgangskoder.
Det indebar masser af papir, omfattende arbejdsgange, manglende compliance og ekstremt høje transaktionsomkostninger.
En ny digital løsning – VikarAdgangs-app – udviklet i Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning (SUF) gør arbejdsgangen med at bestille og oprette vikarer i fagsystemerne mere effektiv, billigere og mere sikker.
Sikker, stabil og let at anvende
Det blev onsdag belønnet med Publikumsprisen, en national innovationspris for den offentlige sektor. Prisen uddeles af Center for Offentlig Innovation (COI).
Vikar-app'en har sparet ca. 6,5 mio. kroner i årlige driftsomkostninger. Datasikkerheden er samtidig øget markant, da vikar-oprettelserne i systemerne nu er GDPR-compliant.
Løsningen blev implementeret på bare seks uger fra maj til juni 2020 og er både stabil og let at anvende, hvilket blandt andet viser sig ved, at der efter implementeringen slet ikke har været supporthenvendelser på anvendelsen af app'en.
Løses hurtigere og i højere kvalitet
Publikumsprisen handler om at hylde de mange innovationer, der løser dagligdagens mere simple udfordringer på de offentlige arbejdspladser og gør, at en opgave nu løses hurtigere og i en højere kvalitet end før.
Det var deltagerne til Innovationsdagen 2021, der kårede vinderen af Publikumsprisen.
"Vi er meget glade for at vinde Publikumsprisen – og for den store anerkendelse, der ligger i at modtage den. Der var et stærkt opløb, så vi er stolte af, at så mange stemte på os. Nu håber vi, at andre kan bruge vores løsning," siger afdelingsleder Johannes Leidesdorff-Madsen, projektleder Ann-Sophie Bitsch og specialkonsulent Emil Juhl Svendsen fra Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune.