Outsourcede tøjvask og nedlagde vaskeriet i kælderen
På Johannes Hages Hus får beboerne individuel støtte og ADL-træning (Almindelig Daglig Livsførelse) i at kunne klare hverdagens praktiske opgaver som bl.a. madlavning, rengøring og tøjvask. Men for flere af beboerne er dét at vaske deres eget tøj en for fysisk eller psykisk krævende opgave. Derfor er de beboeres tøjvask nu outsourcet til Berendsen.
”Tidligere havde vi vores eget vaskeri i kælderen med store industrimaskiner og to lønnede vaskeriansatte, der brugte hver dag ugen rundt på at vaske, stryge, folde og lægge beboernes tøj på plads i skabene. Serviceniveauet var højt – men også alt for højt, da det er vores målsætning, at de psykisk syge, der kan selv, de også skal selv. Da vi outsourcede beboernes tøjvask til Berendsen, så kunne vi lukke hele kældervaskeriet, og nu kan vi nøjes med kun få almindelige vaske- og tørremaskiner, hvor de ressourcestærke beboere kan få træning i tøjvask tæt på deres bolig. Dét passer langt bedre til vores strategi, så det er vi meget tilfredse med”, siger Anne Juelkert, Forstander på Johannes Hages Hus.
Høj hygiejne reducerer smittespredning
For at reducere risikoen for smittespredning blandt beboerne har Johannes Hages Hus stort fokus på at følge alle hygiejniske retningslinjer. Det er ifølge Anne Juelkert også en af årsagerne til, at de har valgt at samarbejde med Berendsen:
”Vi træner beboerne i generelt at have hygiejnisk adfærd og spritte hænder – både når vi øver madlavning, og når vi hjælper beboerne med at vaske tøj på de rette temperaturer og holde rent tøj adskilt fra urent. Og de seneste år er det meget begrænset, hvad vi har haft af omgangssyge. Men det her er jo også beboernes hjem, de skal kunne færdes i hele huset, så der er en grænse for hvor kliniske, vi kan blive. Bare én beboer rører ved en anden beboers nyvaskede tøj, så har man på to sekunder spredt en bakterie. Sådan er det ikke på et industrivaskeri som Berendsens, hvor de har specialmaskiner og hygiejnisk korrekte pakke- og leveringsprocesser. Så jeg er bestemt glad for det samarbejde, vi har haft med Berendsen i mange år. De har en stor erfaring, og vi har fuld tillid til, at de løser opgaven korrekt.”
I august besøgte Ældreminister Thyra Frank Berendsens vaskeri i Kastrup for at høre om, hvordan industrivask kan spare tid og reducere spredningen af resistente bakterier hos plejecentre. Læs artiklen her
Flere fordele ved outsourcing
Hos Berendsen samarbejder vi med sundheds- og plejesektoren hver eneste dag. Tina Nielsen er Key Account Manager hos Berendsen Danmark, og som hun forklarer, kan der være flere fordele ved outsourcing:
”Mange af de bosteder og plejecentre, som har outsourcet håndteringen af beboernes vasketøj til os, oplever at det er en lettelse i hverdagen – og det skyldes ikke kun, at de kan stole på, at vi overholder alle hygiejniske retningslinjer. Det skyldes også, at vores service er specialudviklet til at være så fleksibel og tidsbesparende, som plejecentre og bosteder har behov for i en travl hverdag. Vi afhenter, vasker og leverer tøjet, pakket så det er lige til at lægge på plads – én eller flere gange om ugen afhængigt af kundens behov. Og hver beboer får en personlig vaskepose, som er mærket med deres boligs nummer, så de får det rette tøj retur.”
Fakta om Johannes Hages Hus:
- Johannes Hages Hus er et både længerevarende og midlertidigt botilbud for psykisk syge borgere over 40 år
- På Johannes Hages Hus får borgere, som ikke er i stand til at bo alene, træning i ADL (Almindelig Daglig Livsførelse) og at indgå i sociale fællesskaber
- Johannes Hages Hus er et privat og selvejet botilbud beliggende i Nivå i Nordsjælland, hvor der er plads til i alt 64 beboere, og hver borger bor i egen bolig i et boteam
Vil du vide mere om, hvordan I kan reducere smittespredning og få mere tid til borgerne ved at outsource tøjvasken til Berendsen? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: [email protected] – vi svarer på din mail indenfor et døgn.