Chikane-opkald til 1813

Infrastruktur

15/01/2014 14:35

Freja Eriksen

Region Hovedstaden kan nu dokumentere en række chikanerende og forstyrrende opkald, som siden 1. januar har forstyrret 1813. Regionsdirektør Hjalte Aaberg inviterer nu Lægeforeningens formand til at gennemse materialet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

225 opkald fra enkelte læger på få dage
På få dage har enkelte læger ringet mere end 255 gange til 1813, og når de kommer igennem er der alt fra fyrværkeri og råb til stilhed i røret – indtil der smides på. 

115 opkald fra én læge på én time
En enkelt læge har ringet 115 gange inden for én time. Og når lægen kommer igennem til en sygeplejerske, konstateres blot: ”der er ikke andet, jeg vil bare klage over der her, fordi det er simpelthen urimeligt.” Andre gange smider lægen blot røret på. 

Vil skjule identitet med taletidskort
Og på en lukket Facebook-gruppe, opfordrer enkelte læger da også hinanden til at bruge taletidskort for at skjule deres identiteter, og til at ringe til 1813 for at presse ventetiderne op. 

"Gå alle på telefonen"
”Det må ikke ske, at 1813 ved [en stikprøve i andre regioner] ikke er langsomst. Det vil være for stor en PR-gevinst for Region H. Derfor: Hav et øje på telefonkøen og gå alle på telefonen, hvis ventetiden kommer over 5 min.”, skriver en læge eksempelvis. 

Forstyrrer og belaster
Det er bl.a. sådanne konkrete tilfælde, som Region Hovedstaden nu kan fremlægge som dokumentation for de mange useriøse opkald, der går ind på Akuttelefonen. Opkald som altså vurderes at forstyrre personalet, presse ventetiderne kunstigt højt i vejret og i værste fald belaster den samlede kapacitet. 

Iniviterer Lægeforeningens formand til at se materialet
- Vi skyder ikke skylden for indkøringsvanskeligheder på chikaneopkald. Men vi anmoder kraftigt om, at man afholder sig fra at chikanere, forstyrre eller på anden vis belaste personalet og i værste fald ventetiderne på 1813, understreger regionsdirektør Hjalte Aaberg, der nu inviterer Lægeforeningens formand Mads Koch Hansen til at gennemse materialet. 

Tager kontakt til telefon-ivrige læger
- Som ansvarlig myndighed for akutberedskabet tager vi selv kontakt til flere af de pågældende læger for at bede dem afholde sig fra lignende opkald fremefter, og jeg regner med, at Lægeforeningen opfordrer til det samme, siger Hjalte Aaberg. 

Tilsyneladende koordinerede angreb 
Han understreger, at han er oprørt over enkelte lægers omgang med 1813 og de tilsyneladende koordinerede angreb: 

Pumper ventetiderne op
- Man kan være uenig med beslutningen om at indføre 1813. Men kan simpelthen ikke tillade sig at belaste systemet, genere vores personale og pumpe ventetiderne kunstigt højt i vejret, siger Hjalte Aaberg og henviser til, at man i Region Hovedstadens akutberedskab frygter, at chikaneopkaldene virker afskrækkende på de syge eller tilskadekomne, som ringer og får en kunstigt høj ventetid stillet i udsigt.

Må ikke blokere for at hjælpe syge borgere
- Når vi gør, hvad vi kan, for at levere inden for de fastsatte mål og sikre patientsikkerheden på 1813, så bør vi også kunne regne med, at andre parter, som er sure på 1813-ordningen, ikke ligefrem blokerer vores mulighed for at hjælpe syge borgere. Den snak vil jeg nu tage med Mads Koch Hansen, siger Hjalte Aaberg. 

FAKTA

Forstyrrende med koordinerede chikane-opkald 
Først og fremmest er det forstyrrende for akutberedskabets personale, at der angiveligt foregår koordineret chikaneopkald mod akuttelefonen 1813. 

Kan påvirke de tider, syge eller tilskadekomne får oplyst
Men opkaldene kan også påvirke de tider, som rigtigt syge eller tilskadekomne borgere får oplyst. Ventetiden, som alle borgere får oplyst, er nemlig baseret på flere forhold: 

  • Dit nummer i køen
  • Hvor mange sygeplejersker og læger, der svarer telefonerne
  • Og den tid sygeplejerskerne i gennemsnit bruger på at behandle borgerne

Mens den reelle ventetid først og fremmest er påvirket af, hvor hurtigt personalet kan hjælpe borgerne, så er den oplyste ventetid også påvirket af, hvor mange der ringer – uanset hvor lang tid, de er i køen. 

Kunstig høj tid
Ringer du derfor eksempelvis en fredag eftermiddag omkring kl. 17, og der inden for tidsrummet samtidigt er 30 opkald fra nysgerrige journalister, 20 opkald fra en læge som forsøger at skubbe ventetiden op og 10 opkald fra et taletidskort – og hvor der blot smides på, når sygeplejersken svarer – så betyder de mange opkald samlet set, at du vil få en kunstigt høj tid at vide.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.