Vi er ved at bygge Nyt Hospital Nordsjælland, og så er det helt oplagt, at vi tænker god kollektiv transport til og fra hospitalet ind fra start. En ombygning af Hillerød Station og udvidelse af Favrholm Station vil gøre det både lettere og hurtigere at komme frem og tilbage for alle de mennesker, der kommer til at få deres gang på hospitalet som patienter, ansatte eller besøgende.
Rejsende fra Nordsjælland vil samlet kunne spare over 20.000 timer årligt, fordi de kan komme direkte med lokalbanen uden besværlige skift og ventetid undervejs. Det gælder særligt rejsende fra Fredensborg, Gribskov og Helsingør.
Men før vi kan stikke spaden i jorden, skal vi have finansieringen på plads. Her i regionen er vi klar til at bidrage med halvdelen af de 182 mio. kr., som en ombygning af Hillerød St. vil koste – men vi har brug for, at staten vil bidrage med den anden halvdel.
Min forhåbning er derfor, at medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg efter deres besøg kan se fornuften i at være med til at finansiere projektet. Samtidig har vi her i regionen behov for at få en dispensation fra finansministeriet, så vi kan betale vores del fra den pulje af tvungne opsparede midler til udvikling, som vi har, men som lige nu er bundet, så vi ikke kan bruge dem til at bygge stationen om.
For jo før, vi kan komme i gang, jo bedre for alle de pendlere, der i dag dagligt bruger Hillerød St. og alle dem, der i forbindelse med det nye hospital fremover vil få en nemmere hverdag takket være en gennemtænkt og velfungerende station.