Vi skal kunne regne med busser, tog og metro, når vi skal til arbejde og studier, hente børn, købe ind eller til sport - og vi skal kunne stole på, at vi får klar besked om tidsplanen og alternative rejseruter, når der er forsinkelser eller ændringer.
Læs mere fra Region Hovedstaden
Du kan læse flere historier fra og om Region Hovedstaden på temasiden her.
Sådan er det desværre ikke altid. I en undersøgelse af den offentlige transport, som Region Hovedstaden har fået gennemført, har over halvdelen oplevet forskel på den information, de får fra forskellige kilder i forbindelse med forsinkelser eller aflysninger, når de rejser med kollektiv trafik i hovedstadsområdet. ”Hvorfor er det, at man ikke kan få informationen på skærmene, i højttalerne og rejseplanen til at være ens? Det er virkelig frustrerende”, spørger en af de cirka 1500 deltagere i undersøgelsen.
Det er for mig et godt eksempel på, at trafikselskaberne i endnu højere grad skal tage udgangspunkt i den enkeltes rejse, så den hænger sammen på tværs af regionen. Uanset om man skal fra Nordsjælland til Rådhuspladsen, fra Vestegnen til Nordhavn eller fra Dragør til Nørreport, skal rejsen opleves som sammenhængende – også selvom man skal skifte mellem lokalbane, bus, S-tog, tog eller metro undervejs.
DSB, Metro og Movia arbejder allerede sammen om billettyper, priser, køreplaner og Rejsekortet og om at samle flere aktiviteter i den fælles platform DOT – Din Offentlige Transport. Desuden har DOT lagt en ny strategi, som skal sikre et bedre produktudbud og bedre koordinering af trafikinformation.
Det er vigtige skridt på vejen, og nu skal dampen holdes oppe, for der er stor gevinst at hente. Fra udenlandske erfaringer ved vi nemlig, at større kundetilfredshed - bl.a. i form af ensartet information - får flere til at vælge bus, tog og metro. Derfor arbejder jeg for, at trafikselskaberne gearer op for samarbejdet i DOT og rykker endnu tættere sammen om at give hovedstadsregionen en sammenhængende kollektiv trafik, som er indrettet efter passagernes hverdag og virkelighed. Ellers risikerer vi, at folk skifter pendlerkortet ud med et benzinkort og skaber mere trængsel på det pressede vejnet i hovedstadsområdet.