Sociale medier og internettet spiller i stigende grad en rolle i både børn og voksnes dagligdag, og industrien for influencere og reklamer på sociale medier er også steget støt.
Men en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen baseret på adfærdsforsøg med 1.500 børn i alderen 6 til 12 viser, at 38 pct. ikke kan identificere video-indhold som reklame, når influencere og kendte profiler bliver betalt for at promovere og anbefale produkter eller brands over for deres følgere på fx YouTube.
Det er særligt de 6-8 årige, der har svært ved at identificere influencer-reklamer. Her forstår hele 47 pct. ikke, at indholdet er en reklame.
Undersøgelsen viser også, at børns præferencer i højere grad påvirkes af influencer-reklamer på sociale medier end fra traditionelle reklamespots på fe.ks. TV.
Og det er et stort problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup:
”Internettet og sociale medier har ført uanede muligheder og forretningseventyr med sig, men det står efterhånden også klart, at der er store udfordringer på området. Jeg synes, det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed. Vi skal huske på, at de sociale medier har fået en afgørende rolle i vores hverdag, og at mange børn ser influencerne som deres idoler. Samtidig kan vi se, at børn er mere tilbøjelig til at købe fx et stykke legetøj efter at have set en reklame på sociale medier, end hvis de havde set reklamen på TV. Så det er et område med udfordringer, som vi i regeringen er meget opmærksomme på, og som kræver løsninger. Vi skal passe bedre på vors børn på sociale medier,” siger han.
Tal fra DR’s Medieudviklingen 2020 viser, at flere end 3 ud af 4 børn mellem 4 og 14 år benytter YouTube hver eneste uge, mens hver tredje af de 9-14 årige bruger Facebook og Instagram hver uge.
”Vores sociale liv bliver i højere grad en sammensmeltning af off- og online fællesskaber. Det gælder især børn og unge, hvor nogle faktisk bruger mere tid med influencers på YouTube og Instagram, end de gør med deres forældre. I UNICEF arbejder vi efter FN’s konventionsbestemte børnerettigheder, og de gælder også i den digitale verden. Børn og unge har altså ret til at vide, hvor reklamer og anbefalinger kommer fra. Senest har UNICEF, i dialog med influencer-branchen, derfor udviklet certificeringsordningen All Right. Influencere med certificeringen kan signalere over for deres følgere, at de er All Right og har kendskab til børn og unges rettigheder, også online”, siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark.