Sociale medier og deres indflydelse på virksomheders markedsføring

Sponsoreret

09/03/2023 19:31

Mikkel Preisler

For mange er sociale medier noget, som ikke altid har eksisteret. Dog er der en generation, som vokser op lige nu, der aldrig har kendt en verden uden sociale medier. Facebook, Instagram, Twitter og TikTok er standard apps på stort set alle unges smartphones.

De sociale medier har haft indflydelse på vores underholdning, vores kommunikation og faktisk også måden, hvorpå vi markedsføre os selv på. 

Sociale medier har nemlig fuldkommen ændret, hvordan virksomheder er begyndt at markedsføre deres produkter og service. 

Scroll gennem reklamerne

Måske husker du en tid, hvor du ikke behøvede at se en 10 sekunders lang reklame på YouTube for at komme til din video. Der var også en gang, hvor Instagram ikke var fyldt med reklamer for de nyeste sneakers eller yoga-pants, og Facebook har heller ikke altid været fyldt med diverse pop-up reklamer. 

Grunden til at vores sociale medier er blevet domineret af reklamer, er fordi virksomheder har fået øjnene op for de nye marketingsstrategier. En gang foregik det mest i TV og aviserne, men nu til dags er markedsføringen i det store hele flyttet online. 

Online markedsføring - virker det?

Hvis man spørger en undersøgelsesgruppe om de er vilde med reklamer på de sociale medier, så vil man med garanti høre et rungende NEJ. Betyder det, at det ikke virker? Både nej og ja. Nogle marketingsstrategier virker bedre end andre, og selvom vores opmærksomhed måske ikke umiddelbart fanges af reklamer på Instagram, så bliver vi ubevist enormt påvirket, af det vi ser online. 

Email marketing har længe været et stærkt værktøj, som giver enormt gode resultater inden for marketingsverdenen. Nyhedsbreve og personaliseret content i folks inbox har vist sig at udløse langt flere salg end nogen anden form for for reklamering. Derfor benytter de fleste virksomheder sig fortsat af email marketing for at komme i kontakt med deres kunder.

Så hvad kan vi forvente i fremtiden? Undersøgelser viser at markedsføring online kun er en voksende strategi, som vi vil se mere af de kommende år. Virksomheder vil fortsat finde på nye måder at tiltrække flere kunder på, hver gang de går online.

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.