Når Aarhus Letbane i dag triller af sted med de første passagerer, er det kulminationen på et turbulent efterår.
Det har nemlig længe været uvist, hvornår Trafikstyrelsen ville give grønt lys for, at de omkring 50 ton tunge vogne kunne blive en del af i Aarhus’ bytrafik.
Afgående direktør for Aarhus Letbane Claus Rehfeldt Moshøj er derfor både stolt og glad.
- Jeg er en glad julegris i dag. Vi har arbejdet på letbanen i fem år, hvor vi startede tre mennesker nede i en kælder med en bunke papirer, siger han til DR Østjylland.
Letbanen skulle først være åbnet i juni 2017, men blev forsinket til 23. september, hvor åbningen blev aflyst dagen før. Herefter blev den holdt tilbage med ukendt åbningsdato.
Det skyldes, at letbanen ikke havde de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafikstyrelsen.
I dag kører den på betingelse af, at den på sigt lever op til en række nye sikkerhedskrav. Disse betingelser har Aarhus Letbane accepteret.
-Det, vi skal have styr på, er hovedsagelig af redaktionel karakter. Der er ord, som skal ændres, og henvisninger som skal være mere præcise.
Desuden er der enkelte uddybninger og forklaringer, der skal være styr på, forklarer Claus Rehfeldt Moshøj.
Letbanen har to måneder til at lave ændringerne af redaktionel karakter og otte måneder til at lave nogle uddybende beskrivelser.
- Jeg synes, at det er ret overskueligt, de vilkår, vi har fået. Det er helt normal procedure, som jeg sagde tilbage i september, siger Claus Rehfeldt Moshøj til DR Østjylland.
Ifølge Finans' beregninger modtager den afgående direktør 1,4 millioner kroner i fratrædelsesbonus, når han til nytår starter i sine nye stilling som administrerende direktør for selskabet bag Rejsekortet.
Hele historien hos DR Østjylland