Over halvdelen af sagsbehandlerne på landets jobcentre har oplevet borgere, der begår socialt bedrageri eller overdriver deres sygdomme for at få en offentlig ydelse.
I en ny undersøgelse, som Avisen.dk har foretaget i samarbejde med HK/Kommunal blandt 1.071 ansatte på jobcentrene svarer knap 60 procent, at de har oplevet sager, hvor borgere beviseligt har snydt. Det er for eksempel sket ved, at borgerne har modtaget offentlige ydelser samtidig med, at de arbejdede sort.
52 procent af sagsbehandlerne svarer, at de har oplevet sager, hvor borgere beviseligt har overdrevet deres sygdomme for at modtage en bestemt ydelse.
Charlotte Basballe, der har 10 års erfaring som sagsbehandler ved jobcentret i Thisted, kender problematikken:
- Vi møder grædende borgere, der ikke kan noget som helst på jobcentret, og når man så møder dem i bybilledet, er de friske. I weekenden står de og sælger ting på markedet. Jeg tror ikke, at de tænker på, de snyder. De tænker, at det er deres ret at bruge alle kræfter i weekenden, og så kan de være syge i ugens løb, siger Charlotte Basballe til Avisen.dk.
Formanden for landets socialchefer, Helle Linnet, har kendskab til borgere, der forsøger at 'manøvrere sig uden om,' når der bliver stillet krav, men det kommer alligevel bag på hende, at så stor en del af sagsbehandlerne har oplevet 'beviseligt snyd.'
- Det er derfor, at vi går ind og stiller de nærgående spørgsmål. Simpelthen fordi vi har erfaring med, at man kan opleve det meget forskelligt, hvad ens funktionsniveau er. Nogle gange kan man mere i sit fritidsliv end i sit arbejdsliv, siger Helle Linnet, der til daglig er socialdirektør i Vordingborg kommune.
I undersøgelsen giver 39 procent af sagsbehandlerne udtryk for, at det er for besværligt at få iværksat sanktioner over for borgere, der beviseligt snyder eller laver socialt bedrageri.
Lidt over hver femte sagsbehandler i undersøgelsen, 22 procent, svarer, at der er behov for hårdere sanktioner, og en tilsvarende andel, 23 procent, mener, at flere sanktionsmuligheder ville være en fordel.
Bettina Post, der har mangeårig erfaring som socialrådgiver og i dag er borgerrådgiver i Høje Taastrup Kommune, kan godt forstå, at sagsbehandlere bliver stødt over borgere, der snyder, men hun afviser, at der mangler sanktionsmuligheder.
- Det er noget vrøvl at sige, at det er besværligt at sanktionere. Som sagsbehandler sidder man med folks forsørgelse i håneden. Det skal man tage alvorligt og have respekt for. Man kan ikke bare fare ud og tage pengene fra folk, siger Bettina Post.
Hele historien hos Avisen.dk