- Vi vil gerne slå fast, at ingen i musikmiljøet accepterer, at nogen tager stoffer. Stoffer er ulovlige, de er farlige, og de ødelægger musikoplevelsen. Alkohol er der plads til sammen med musikken, så længe det ikke bliver til overdreven druk, og så længe den ikke sælges til unge under 18 år, siger Jakob Brixvold fra Dansk Live.
- Festivaler og spillesteder har et ansvar, og det vil vi gerne leve op til ved at markere vores holdning og sikre, at regler bliver overholdt.
Kampagnen gør det lettere at sige nej Når kampagnebudskabet i år for 13. gang lyder ud til festival- og koncertgæster, sker det ikke for døve øren. Sidste år viste målinger, at 9 ud af 10 festivaldeltagere bakker op om budskabet. - Som det allervigtigste tilkendegiver 50 procent af festivaldeltagerne, at kampagnen gør det lettere for dem at sige nej til stoffer. Så kan vi se, at det nytter at tage et fællesstandpunkt i musikmiljøet og markere det, siger Jakob Brixvold. - Vi kan også se, at mellem 50 og 75 procent af unge under 20 år har talt med deres forældre om alkohol, før de tog på festival, sådan som den forældrerettede del af kampagnen har opfordret til. Undgå halve oplevelser Den gennemgående idé i årets kampagne er at præsentere gæster og publikum for bannere med kendte sangtekster, hvor en del af bogstaverne mangler. De halve sangtekster følges op af budskabet: ”Du oplever kun det halve, når du er helt væk.” - I 2014 var der stor interesse for at tyde de halve sangtekster. I år har publikum selv været med til at stemme nye kunstnere og sangtekster ind på plakaterne, og de er nu klar til dette års gættedyst, siger Maria Koch Aabel, der er projektleder på Sundhedsstyrelsens festmiljøkampagner. Roskilde festival tager rusmidler alvorligt Landets største festival har gennem alle årene været blandt frontløberne i kampen mod rusen. - Unges brug af rusmidler er et alvorligt emne. Og selv om vi som festival og Dansk Live som branche repræsenterer festen, er det vigtigt, at vi tager stilling til det. På Roskilde vil vi vise, at vi har en holdning og bruge vores brand til at styrke budskabet om, at man skal tænke sig om og vælge hele oplevelsen - ved at være helt til stede, siger Christina Bilde, der er talskvinde for Roskilde Festival. Se hvilke øvrige festivaler og spillesteder, der deltager og læs mere om kampagnerne på www.againstdrugs.dk