Fremover vil det ikke kun være frugt og grønt, mejeriprodukter og kolonialvarer, der fylder kundernes indkøbsvogne i Bilka.
Fra tirsdag den 7. maj føjer Salling Group gratis blodtryksmålinger til sortimentet.
Det betyder i første omgang, at kunderne i Bilka i Tilst og Ishøj kan få målt deres blodtryk, mens de handler – nemt, bekvemt og gratis.
Efter en testperiode er målet at udbrede tilbuddet til både Bilka- og føtex-varehuse i hele Danmark.
Det handler om at sikre, at hverdagens travlhed ikke er skyld i, at danskerne nedprioriterer og dermed undlader at tjekke deres blodtryk.
Forhøjet blodtryk er således en af de hyppigste årsager til stroke – blodpropper og blødning i hjernen – og derfor er Hjernesagen, Salling Group og Salling Fondene gået sammen i et nyt strategiske partnerskab med et mål om at reducere antallet af stroke.
”I en travl hverdag kan det være svært at huske sig selv på at få blodtrykket kontrolleret, men det er altså vigtigt. Man kan ikke selv mærke, hvis ens blodtryk er forhøjet, og i Hjernesagen anbefaler vi, at alle voksne over 50 år jævnligt får målt deres blodtryk og tager kontakt med deres læge, hvis det er forhøjet,” forklarer Tue Byskov Bøtkjær, landsformand i Hjernesagen.
Et livsvigtigt tilbud
Indsatsen lanceres på den landsdækkende strokedag, den 7. maj kl. 11.00 i Bilka i Tilst og kan fra den 25. maj ligeledes opleves i Bilka i Ishøj.
Tilbuddet om blodtryksmåling vil foregå på faste dage og vil i de kommende måneder blive bredt ud til butikker i hele landet, på sigt som et ’selvbetjenings-tilbud’.
”Kunderne besøger hver uge vores danske butikker næsten 7 millioner gange, og det gør indkøbsturen til et helt oplagt sted at tale om sundhed. Tilbuddet om blodtryksmåling er et ønske om at gøre det sundere valg i hverdagen lettere, når man helt bogstaveligt på sine faste indkøbsture kan gå direkte fra frugt og grønt med de nøglehulsmærkede produkter over til blodtryksmåleren,” fortæller Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.
Det er uddannede sygeplejersker, der foretager blodtryksmålingen i butikkerne og dermed kan vejlede om, hvordan man skal forholde sig, hvis blodtrykket giver anledning til bekymring.
”Vi håber, at rigtig mange vil benytte sig af det nye tilbud, så vi kan få bragt det alt for høje antal stroke ned. Jævnligt at bruge få minutter af indkøbsturen på en blodtryksmåling kan for mange danskere vise sig at være livreddende,” siger Louise Gade.
Formålet med partnerskabet er helt generelt at øge danskernes bevidsthed om blodtryk og den risiko, der er forbundet med forhøjet blodtryk samt at sikre, at flere danskere regelmæssigt får målt deres blodtryk.
Flere hundrede tusinde danskere går i dag rundt med et forhøjet blodtryk uden at være klar over det. For flere end 12.000 ender det med et stroke, og flere end 3.000 dør årligt som følge af stroke.
Donation muliggør forebyggende sundhedsindsats
Som Danmarks største dagligvarekoncern har Salling Group hver uge flere millioner kunder igennem kæderne Bilka, føtex og Netto. Det giver en mulighed for at nå bredt ud til den danske befolkning, når der sættes fokus på forebyggelse af strokes.
Det er Salling Fondene, som ejer Salling Group, der har muliggjort blodtryksmålingerne i Bilka-butikkerne med en donation på 2,6 millioner kroner.
”Salling Fondene støtter projekter og initiativer, der gør hverdagen bedre og er til gavn og glæde, og vi er glade for at kunne være med til at muliggøre Hjernesagens forebyggende sundhedsindsats i form af blodtryksmåling og sundhedsvejledning i Salling Groups butikker. Udbredelse af kendskabet til farerne ved forhøjet blodtryk samt måling af blodtryk kommer uden tvivl til at gøre en forskel for danskerne, ” siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand for Købmand Herman Sallings Fond.