Denne artikel blev første gang udgivet i april 2024.
Tech-eksperter advarer alle, der bruger Google Chrome, efter en ny funktion er blevet udrullet til de fleste brugere af browseren.
Google's nye Privacy Sandbox forventes at nå 100 procent af brugerne i de kommende måneder, meddeler tech-gigiganten.
Den nye pakke af funktioner er en grundlæggende ændring i, hvordan Chrome vil spore brugerdata til fordel for annoncører, skriver eksperter på TheConversation.com.
Privacy Sandbox har været under udvikling siden 2019, men ikke uden en del kritik, da nogle brugere har betragtet den som invaderende i forhold til privatlivets fred.
Giver Chrome hidtil uset adgang
I stedet for tredjepartscookies vil Chrome nu kunne få direkte adgang til din browserhistorik for at indsamle oplysninger. Tredjepartscookies genereres og placeres på brugerens enhed af en anden hjemmeside end den, brugeren besøger.
De oprettes, når en bruger besøger en hjemmeside, der inkluderer elementer fra andre hjemmesider, såsom tredjepartsbilleder eller annoncer.
I stedet for at bruge tredjepartscookies til at vise dig annoncer på tværs af internettet, vil Chrome nu tilbyde noget, der kaldes advertising Topics.
Dette er opsamling af din generelle adfærd på nettet, som spores lokalt - såsom i din browserhistorik - som virksomheder kan få adgang til for at kunne vise dig annoncer om bestemte emner.
Derudover er der funktioner som Protected Audience, der kan vise dig annoncer til "remarketing," og Attribution rapporting, der indsamler data om annonceklik.
Vil ramme alle
Ifølge eksperterne er Chrome's nye tiltag i gang med at blive rullet ud, og inden for et par måneder, vil det være integreret i systemet for alle Chrome-brugere verden over.
Chrome's Privacy Sandbox er den seneste udvikling, der får teknologi-brugere til at være en smule nervøse.
Snapchat-brugere forsøgte at slette deres konti, efter at platformens My AI-funktion fejlede. Google-søgningsdata fra NoDepositDaily.com afslørede for nylig, at online-søgninger efter "slet Snapchat" steg med imponerende 1.019 procent på verdensplan i august.
Denne stigning skyldes sandsynligvis, at Snapchat-brugere følte sig utrygge efter, at platformen havde en funktionsfejl med sin My AI-chatbot den 15. august.
Kilde: The Sun