YouTube tager hårdere midler i brug mod brugen af adblock-software. I den nærmeste fremtid vil de tvinge brugere på den utroligt populære videoside til at tillade visning af annoncer eller betale for dens YouTube Premium-tjeneste.
Indtil for nylig fungerede adblock-teknologien på Google-ejede YouTube, men nu vises advarselsbeskeder og stopper videoer fra at afspille overhovedet.
Hvis du bruger en adblocker på en browser som Google Chrome, kan du nu se en advarsel, når du forsøger at se en YouTube-video. Den beder brugere om enten at tillade annoncer på YouTube ved at deaktivere deres adblocker eller ved at vælge at betale for YouTube Premium
Den betalte version af YouTube har ikke videoannoncer og koster 100 kr. om måneden.
En meddelelse siger angiveligt 'videoafspilning blokeret, medmindre YouTube er på whitelist eller adblockeren er deaktiveret'.
Global indsats sat i gang
YouTube's kommunikationschef, Christopher Lawton, bekræftede over for The Verge, at YouTube har "startet en global indsats" for at bede folk om at slå adblockere fra, når de ser YouTube-videoer.
Han hævdede også, at brugen af adblockere overtræder YouTubes servicevilkår, og at "annoncer understøtter et mangfoldigt økosystem af skabere globalt og giver milliarder adgang til deres yndlingsindhold på YouTube."
Digital annoncering vises normalt på gratis hjemmesider for at holde dem gratis at bruge. I dette tilfælde betaler annoncører YouTube for at køre deres annoncer før eller under YouTube-videoer for at få deres annoncer for deres produkter og tjenester set af dig, mens du venter på at se den video, du har klikket på.
YouTube har kørt annoncer på videoer i årevis, men har for nylig øget hyppigheden og længden af annoncer i et tilsyneladende forsøg på at få folk til at abonnere på YouTube Premium.
Hvis du er træt af at sidde igennem lange, ikke-springbare annoncer, har du måske tidligere brugt en adblocker. Men YouTube blokerer nu for adblockere - så du skal måske enten slå din fra eller betale.
Kilde: Express