Af: Cédric Herregodts, CEO for e-læringssoftwarefirmaet Flowsparks.
Den offentlige sektor i Danmark er i en rivende udvikling. Udover budgetnedskæringer, der presser driften, er der en stigende ambition om, at medarbejdere får frigivet mere tid til mere rådgivende opgaver, i stedet for at hænge fast i rutinerne.
Faktisk har Dansk Arbejdsgiverforening regnet på det og vurderer, at brug af kunstig intelligens (AI) kan frigøre tid hos omkring 6.000 medarbejdere årligt frem mod 2040[1]. Det betyder mere tid til at skabe værdi og rådgive – noget, der styrker hele organisationen.
Tag for eksempel økonomiafdelingerne. Her er der et stærkt ønske om at gå fra traditionelle roller til mere rådgivende funktioner. Men for at få det til at lykkes, kræver det en god omgang AI og automatisering, så vi kan slippe for de manuelle opgaver og frigøre tid. Dansk Industri understreger desuden, at AI i særdeleshed kan effektivisere den offentlige administration og understøtte medarbejdere i at gå fra at være administratorer til i højere grad at være rådgivere.[2]
Der er behov for fleksibel tilgang til læring i den offentlige sektor
Men hvordan kommer vi så i gang? Det starter med uddannelse. Hvis vi vil indføre de her nye teknologiske løsninger og tilpasse arbejdsgangene, skal medarbejderne opkvalificeres. Undervisning i klasselokale rækker bare ikke længere. Det kræver alt for mange ressourcer og svarer ikke længere på de reelle behov. Der er brug for en læringsmetode, der er praktisk, fleksibel og nem at gå til – både digitalt og fysisk.
Og det kræver også noget fra ledelsen. Hver organisation skal udvikle langsigtede strategier for uddannelse, som medarbejderne føler sig engagerede i. Det handler om at skabe en læringskultur, hvor uddannelse er en naturlig del af hverdagen – og hvor ledelsen tager ansvar for at drive og forankre denne kultur.
Teknologiske platforme, der samler hele læringsprocessen ét sted, spiller også en vigtig rolle. Her kan man udvikle sine egne digitale kurser, tilgå færdiglavede kurser og holde styr på både planlægning og opfølgning.
Det smarte ved investering i uddannelse er, at det ikke kun gør organisationen mere effektiv. Det gør den også mere attraktiv for medarbejdere, som ønsker personlig og faglig udvikling. Det giver en win-win-situation – medarbejderne, uanset alder og anciennitet, udvikler sig, og organisationen får nemmere ved at tiltrække og holde dygtige folk tilknyttet.
Kort sagt: Den offentlige sektor har brug for at tage en helhjertet og moderne tilgang til uddannelse og læring for at kunne klare fremtidens udfordringer og nå ambitiøse mål.
[1] https://www.da.dk/politik-og-analyser/beskaeftigelse/2024/video-stort-potentiale-for-ai-i-den-offentlige-sektor/
[2] https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2024/4/stort-potentiale-i-brug-af-kunstig-intelligens-i-staten-og-isar-inden-for-offentlig-administration/