Hvem følger med, når du eller dine børn spiller på deres telefon?
En undersøgelse af de 24 mest populære gratis spilapps i Danmark foretaget af Digitaliseringsstyrelsen viser, at datahøsten fra tech-giganterne er massiv.
Målgruppen for de 24 analyserede spilapps vurderes primært at være børn og unge. Undersøgelsen viser, at samtlige spil sender data videre til tech-giganterne, selvom man har forsøgt at begrænse sporing, og selvom man ikke har oprettet sig med en profil hos selskaberne.
Undersøgelsen viser konkret, at Facebook indsamler data på alle de omfattede spil. Google og AppLovin indsamler data fra næsten alle (95 procent) analyserede apps, og Tiktok indsamler data fra 40 procent af de analyserede apps.
Data som kan bruges til profilering af brugere og målretning af indhold, som for eksempel til reklamer og kampagner på sociale medier.
Vil se på muligheder
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil derfor se på, hvordan vi kan stoppe datahøsten af børn og unge:
”Jeg er dybt forundret over, at de store tech-virksomheder i så stort omfang høster data fra spil på telefonen - oven i købet selvom man siger nej tak til datadeling alle de steder, hvor det er muligt. Vi har en særlig forpligtelse til at beskytte vores børn og unge. Det er derfor ikke i orden, at techgiganter sniger sig ind på børneværelset og høster data fra børn og unge, som i god tro og helt udvidende bare spiller spil. Nu må techgiganterne komme ud af busken og fortælle os, hvad det er for nogle data, de høster, og hvad de bruger vores børns data til,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre (V).
Digitaliseringsministeren vil nu dele undersøgelsens konklusioner med sine europæiske partnere og arbejde for at sikre stærkere fælles regler i EU, som bedre beskytter børn og unge mod techgiganternes udnyttelse af deres data.
Man betaler gratis spilapps med data
I undersøgelsen er al sporing, dataindsamling eller cookies blevet afvist, hvor det er muligt. Kun i tilfælde, hvor det har været en forudsætning for at anvende appen, er dette blevet accepteret.
Selvom det ikke umiddelbart koster noget i kroner og øre at spille disse spil, betaler man i stedet med data. Det er derfor data, som er en af hjørnestenene af spillenes reklamebaserede forretningsmodel.
Undersøgelsen viser også, at disse virksomheder (også kendt som tredjeparter) primært ligger i især to forskellige lande:
På alle spillene er der således amerikanske tredjeparter, der indsamler data til markedsføring, og på 90 procent af spillene er der tredjeparter fra Kina, som indsamler data til markedsføring.
Oversigt over analyserede apps
Følgende apps er blevet analyseret og danner grundlag for rapporten:
Idle Lumber Empire - Wood Game
Family Island™ — Farming game
Tile Busters
Block Puzzle
Dragonscapes Adventure
Tap Out - Take 3D Blocks Away
Weapon Craft Run
Skip-Bo
Geometry Dash Lite
Pipe Connect Puzzle Art
Idle Bank Tycoon: Money Empire
Stumble Guys
Happy Match Cafe: Line Puzzle
Paper.io 2
MONOPOLY GO!
Family Tree! - Logic Puzzles
Brain Test: Tricky Puzzles
Roblox
Chrome Valley Customs
Tic Tac Toe - 2 Player XO
Figgerits - Logic Puzzles Game
Magic Tiles 3: Piano Game
Alice’s Dream: Merge Island
Parking Order!
Rapporten kan læses på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.