Google har bekræftet, at dets længe ventede aflivning af Chromes frygtede sporingscookies netop er gået op i røg.
Virksomheden kæmpede for at blive enige om en tilgang med tilsynsmyndigheder, der afbalancerede dets egne interesser med interessen i den bredere marketingindustri - men ingen forventede dette.
"Vi foreslår en opdateret tilgang, der løfter brugernes valgmuligheder," foreslog virksomheden den 22. juli, før den kastede sin bombe.
"I stedet for at forælde tredjepartscookies, vil vi introducere en ny oplevelse i Chrome, der lader folk træffe et informeret valg, der gælder på tværs af deres internetbrowsing."
Det skriver Forbes.
Det betyder det for dig
Vi ved endnu ikke, hvad det præcist kommer til at betyde for den almindelige Chrome-bruger.
Det betyder sandsynligvis, at du kan vælge mellem sporingscookies, Googles semi-anonyme Topics API og dens semi-private browsing. Du kan til enhver tid ændre dit valg – som gælder på tværs af nettet.
Men der er stadig en hage - selv dette er endnu ikke aftalt.
"Vi diskuterer denne nye vej med tilsynsmyndigheder," lyder det Google, mens den britiske konkurrence- og markedsmyndighed (CMA) svarede "vi bliver nødt til nøje at overveje Googles nye tilgang... Vi glæder os over synspunkter om Googles reviderede tilgang, herunder mulige implikationer for forbrugere og markedsresultater."
Dette er dårlige nyheder for Chromes tre milliarder brugere, hvoraf de fleste aldrig vil ændre deres indstillinger og ville være meget bedre tjent med en browser, der som standard er mere privat.
Dette var fokus for Apples ikke-så-subtile angrebsannonce på Chrome, klædt ud som en pro-Safari-promovering, som genskabte scener fra Hitchcocks The Birds for at skildre brugere, der bliver spioneret på, mens de surfer på nettet, før Safari kommer til undsætning .