For mange af os er ryger mobiltelefonerne i skuffen når de udskiftes.
Typisk er det ikke med hensigt om at skulle bruge dem igen, men i stedet fordi vi mener, at værdien af telefonen er så høj, at vi ikke kan nænne at smide den ud.
Men det kan faktisk også vise sig at blive en rigtig god beslutning, for nogle af dem kan vise sig at være særdeles værdifulde.
Visse sjældne modeller er nemlig gået hen og blevet deciderede samlerobjekter, og de sælges derfor til astronomiske summer på sider som eBay, der er den internationale pendant til DBA.
Det skriver Libertatea.
Tag for eksempel Nokia 8800 Carbon Arte, som tilbage i 2013 blev lanceret som en luksustelefon med et ydre af kulfiber, titanium og rustfrit stål.
Telefonen har en glidemekanisme, der afslører et skjult tastatur, og trods en noget bedaget 3,2-megapixelkamera vakte den opsigt for sit eksklusive design. I dag kan den findes på eBay til omkring 26.000 kr..
En anden klassiker er Motorola DynaTAC 8000X – selve urfaderen til mobiltelefonerne. En sand klassiker fra 80’erne, der vejer næsten 800 gram og var i sin tid symbolet på ultimativ status.
Den koster nu omkring 156.000 kr. (21.000 euro), hvis du altså er klar på at kaste dig ud i ægte retro. Med dens batteritid på omkring 90 minutters taletid og en adressebog til 30 numre må man sige, at teknologien er kommet et stykke vej siden da.
Men Apple-fans bør også spidse ører: Den allerførste iPhone – også kaldet iPhone 2G – har udviklet sig til noget af et klenodie.
Nogle sælgere kræver op mod 261.000 kr. for en originaludgave.
Forinden du pænt aflevere dine gamle mobiler til genbrug, kunne det derfor være en idé at tjekke, om du måske ligger inde med en skjult skat.
Måske har du en glemt Nokia i skuffen eller en første generations iPhone, der kan finansiere en pæn del af næste bilkøb. Men lad os være realistiske: De fleste af os har nok bare et par skrammede telefoner, der har mere affektionsværdi end reel, økonomisk værdi.
Alligevel er det ganske sjovt at se, hvor langt nogen vil gå for at sikre sig et stykke mobilhistorie.