DPU, Aarhus Universitet har stået for den danske del af undersøgelsen, og resultaterne blev offentliggjort i går, d. 12. november 2024, på en international konference på DPU.
Rapporten fra undersøgelsen dokumenterer, hvordan de unge er blevet markant dårligere både til at navigere i og arbejde med forskellig software, samt til at skelne mellem troværdige og utroværdige kilder på internettet og til at kende forskel på fakta og fake news.
Hent rapporten her, eller læs videre for et resumé af resultaterne.
Markant forværring
Overordnet set er der sket en markant forværring i danske elevers IT-kompetencer siden 2018.
På trods af dette placerer Danmark sig som nummer tre i den internationale sammenligning (i alt 34 lande). Eleverne i nabolandene Sverige, Norge og Tyskland klarer sig alle dårligere end de danske, mens de dygtigste elever blandt de 134 lande findes i Sydkorea og Tjekkiet.
Rapporten, der er resultatet af forskernes fireårige arbejde med undersøgelsen, belyser niveauet for danske skoleelevers IT-kompetencer. Det mest iøjnefaldende er, at eleverne er blevet dårligere, men den omfattende rapport rummer mange flere resultater og fund:
Forskerne har blandt andet undersøgt elevernes kompetencer til at løse opgaver i forskellige typer software, deres forståelse af, hvordan computere, data og programmer fungerer, om de kan vurdere troværdigheden af en hjemmeside, deres tiltro til egne IT-kompetencer samt om de kan anvende algoritmer til problemløsning i forbindelse med opgaver.
Undersøgelsen viser blandt andet
Pigerne er bedre til IT end drengene – men de vurderer sig selv lavere
Undersøgelsen viser et interessant resultat omkring elevernes køn og deres tillid til egne evner.
Pigerne undervurderer ofte deres IT-kompetencer, mens drengene har en tendens til at overvurdere deres egne evner.
Faktisk viser undersøgelsen, at pigerne generelt klarer sig bedre end drengene. Desuden mener flere drenge end piger, at IT gør verden til et bedre sted.
IT-kompetencer påvirkes af socioøkonomisk baggrund
I den gruppe af elever, der klarer sig dårligst, er der fire gange så mange elever med lav som med høj socioøkonomisk baggrund.
Denne forskel har eksisteret siden 2018, men den er nu blevet betydeligt større.
Sammenlignet med andre lande i undersøgelsen har Danmark dog færre elever fra lav socioøkonomisk baggrund med de laveste IT-kompetencer.
Skærmtid og læring
Undersøgelsen kaster også lys over, hvor lang tid eleverne bruger foran en computer eller mobilenhed, både i skolen og udenfor. Her angiver næsten halvdelen af eleverne, at de bruger mere end tre timer dagligt uden for skoletiden på andet end skolearbejde på computeren.
Hver tiende elev oplyser desuden, at de bruger tre timer eller mere dagligt på IT-aktiviteter, der ikke er relateret til skolearbejde, i skoletiden.
Flertallet af eleverne mener samtidig, at folk generelt bruger for meget tid foran en skærm.
Elever og lærere enige om IT i undervisningen
Elevernes lærere er også blevet spurgt om deres erfaringer med IT i undervisningen. Resultaterne viser, at syv ud af ti lærere mener, at IT gør eleverne mere interesserede i at lære. Otte ud af ti elever deler denne opfattelse og synes, at IT gør undervisningen sjovere. Her er der altså enighed mellem undervisere og elever om at IT har en positive effekt i undervisningen.
Fakta
34 lande deltager i ICILS 2023, der i regi af det internationale forskningssamarbejde IEA er den mest grundige og anerkendte undersøgelse af sin slags. 141 danske skoler har deltaget i ICILS 2023, og undersøgelsen blev gennemført i foråret 2023.
Undersøgelsen offentliggøres på en konference på DPU, Aarhus Universitet, på campus Emdrup i København den 12. november 2024 kl. 10.00.
DPU, Aarhus Universitet har stået for den danske del af undersøgelsen, der er medfinansieret af Børne- og Undervisningsministeriet.
Hvad er ICILS?
ICILS står for International Computer and Information Literacy Study. Formålet med undersøgelsen er at evaluere elevernes informations- og kommunikationskompetencer samt kompetencer inden for datalogisk tænkning. Fokus er på graden af disse kompetencer hos elever i 8. klasse og på, hvordan resultaterne relaterer sig til elevernes kontekst, herunder socioøkonomiske forhold og erfaring med brug af computere.
Hvem står bag?
ICILS er en del af de internationale IEA-undersøgelser. Ud over teknologiforståelse omfatter IEA’s arbejde også undersøgelser inden for matematik og natur og teknologi (TIMSS), samfund og politisk dannelse (ICCS) og læsning (PIRLS).