Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Undersøgelse viser: Halvdelen tror, det bliver større end både internettet og smartphones

Tech

23/05/2024 09:47

J. Bøgen

Hvad tror du?

Flere end otte ud af ti (86 procent) virksomhedschefer på globalt plan har allerede udrullet AI i deres virksomheder for at forbedre nuværende indtægtskilder eller skabe nye.

Det viser resultaterne i Tata Consultancy Services (TCS) globale AI-undersøgelse, TCS AI for Business Global Study, der netop er udgivet.

Den omfattende rapport undersøger AI-løsninger og deres indvirkning på virksomheder, og har svar fra godt 1.300 chefer fra 24 lande inklusive virksomhedsledere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Rapporten viser, at 69 procent (65 procent i Norden) af virksomhederne er mere optaget af at udnytte AI til innovation og øge indtægter frem for produktivitetsforbedringer og besparelser.

Nordiske chefer tror desuden også, at effekten af AI kommer til at være større, eller lige så stor som internettet (52 procent) og smartphones (55 procent) for deres virksomheder.

Vil det påvirke konkurrenceevnen?

Rapporten viser også, at hele 65 procent af cheferne er uenige i påstanden om, at AI skulle være en afgørende faktor for konkurrenceevnen. I Norden er tallet 72 procent.

Virksomhedslederne mener i stedet, at menneskelig kreativitet fortsat kommer til at være helt afgørende når det gælder konkurrencefordele – ikke AI.

Selvom AI’s påvirkning på jobs fortsat diskuteres, mener størstedelen af respondenterne, at medarbejdere fortsat vil være det, der differentierer virksomheden fra konkurrenterne.

Dette taler imod debatten om, at AI vil erstatte store dele af virksomhedernes medarbejderskare.

Tværtimod svarer knap halvdelen af de adspurgte chefer (45 procent), at de forventer at skulle ansætte inden for de kommende tre år for at kunne udnytte generativ AI optimalt.

Medarbejderne gør forskellen

Selvom mange af respondenterne altså ikke er enige i, at AI er en afgørende faktor for konkurrencekraften, findes der svar i rapporten, der peger på, hvor virksomhederne ser fordelene ved AI i samspil med medarbejderne.

De fleste mener, at AI kommer til at forøge og forbedre menneskelig formåen samt gøre det muligt for ansatte at fokusere på arbejdsopgaver, der kræver kreativitet og strategisk tænkning.

På trods af dette, er det kun fire procent, som allerede i dag anvender AI, der har forandret deres virksomhed, mens næsten en fjerdedel (24 procent), der ikke er kommet videre end den indledende undersøgningsfase af AI.

De nordiske virksomheder beskriver tre store udfordringer med udrulning af AI: Rette IT-infrastruktur, rette kundeaftaler- og relationer samt nuværende IT-tjenesteleverandører.

Dr Harrick Vin, Chief Technology Officer, TCS, siger:

“2023 var et år, hvor virksomheder eksperimenterede med AI/GenAI-løsninger mere end nogensinde. Vi står nu i en æra, hvor en mere omfattende og dybdegående udrulning af AI i virksomheder står for døren. Virksomhederne ved nu, at vejen til succesfuld implementering af AI-løsninger ikke sker med et knips med fingrene, og det at skabe en AI-drevet virksomhed er et maraton – ikke et sprint. Det bekræfter vores AI-undersøgelse, ligesom den også viser, at virksomheder ikke føler sig klar til at udrulle AI-løsninger i stor skala endnu. De føler sig ikke klar til at håndtere de dybdegående forandringer i de ansattes roller og arbejdsopgaver, der følger med sådanne AI-implementeringer.”

Andre væsentlige indsigter fra rapporten

  • Blandt de europæiske chefer var de nordiske mest positivt stemt omkring effekten af AI på deres virksomhed (Norden: 58 procent, Kontinental Europa: 53 procent, Storbritannien og Irland: 50 procent).

  • Over halvdelen (globalt: 59 procent, Norden: 57 procent) af virksomhederne anvender allerede, eller pålægger at udrulle AI. Samtidigt forventer 72 procent af virksomhederne i Norden (globalt: 55 procent) at tilpasse strategien, forretningsmodellen eller løsninger for at drage nytte af AI.

  • 24 procent af de nordiske chefer siger, at de endnu ikke har gennemført udforskningsfasen for AI, mens 31 procent er i proces med at rydde op i data for at flytte dem til skyen som forberedelse til brug af kunstig intelligens.

  • Endelig siger fire procent af de nordiske chefer, at AI er en differentierende faktor for forretningstransformation.

Hele AI-rapporten kan læses her.

Mest Læste

Annonce