Privat socialrådgiver anklaget for fup
Læs hele historien om anklagerne mod Ricky Magnussen her
“Der er brug for os; desværre. Der bliver begået alt for mange grove sagsbehandlingsfejl. Folk mister deres sygedagpenge på meget løse grundlag og beskæftigelsesankenævnets - nu Ankestyrelsens - afgørelser taler deres eget sprog. Rigtig mange borgere vinder deres klagesager, men det er ofte med hjælp fra en rådgiver. Det er ikke et nemt system at være borger i, reglerne er så svære at vi indimellem også skal holde tungen lige i munden,” fortæller Vicki Esager Andersen, der har etableret privat rådgivning sammen med sin mand efter flere år som kommunalt ansat.
Arbejdsmarkedschefen i Mariagerfjord Kommune bekræfter, at området er blevet komplekst og omfattende. “Loven er efterhånden er digert værk, der er meget komplekst. Vi er styret helt ned i metoden. Det hele er beskrevet. Det vi har størst behov for er mennesker, der kan kommunikere det her meget vanskelige område til borgerne, så de kan forstå det. Det er en meget vanskelig opgave, men det er efterhånden det eneste, der er tilbage for jobcentrene, fordi resten er så reguleret ned i detaljen,” fortæller Michael Bredahl Tidemand om beskæftigelsesområdet, som ifølge eksperter fylder over 24.000 sider i lovgivning, bekendtgørelser, direktiver og cirkulærer. Inviterer til at blive udfordret Kombinationen af kompleksitet, kommunernes opstrammede sagsbehandling og de senere års omfattende reformer af førtidspension, kontanthjælp og fleksjobområderne skaber frustrationer hos såvel borgere som de mennesker, der arbejder i systemet. Når forskellige tal fra ankestyrelser og retsinstanser samtidig dokumenterer, at der bliver begået mange fejl, er porten åbnet for at udfordre kommunernes afgørelser. Michael Bredahl Tidemand bekræfter, at selvom området er styret meget detaljeret er afgørelser baseret på en vurdering. “Selvom der er meget lovgivning, så skal vi lave en vurdering i hver enkelt sag. Vi oplever da også, at professionelle rådgivere ser noget, som vi ikke har været opmærksomme på,” erkender arbejdsmarkedschefen. Han bliver støttet af den private socialrådgiver fra Ribe. “Rådgivere ude i kommunerne har utroligt mange forskellige tilgange til samme ansøgning. Der mangler en form for ensartet sagsbehandling, ellers kan det hurtigt blive et lotteri for hvem der får den nemme kontra den svære vej til en ydelse. Der mangler fælles retningslinier så loven ikke bliver tolket i øst og vest. Vi har sager med meget syge borgere der bliver tvunget i arbejdsprøvning eller praktik selvom de har flere forskellige lægers udsagn for at de er for syge til at arbejde. Disse mennesker er ofte så "kørt ned" at de ikke magter at have ansvaret for deres egen sag mere. Den type borgere har vi flest af. De tør ikke tage kampen med kommunenerne selv, og vil så hellere betale og få os til at tage kampen,” siger Vicki Esager Andersen, der har fået selvstændig virksomhed igang sammen med sin mand på rekordtid. “Jeg startede i oktober sidste år. Vi havde ingen sager i starten, men da vi først havde fået første sag og hun turde anbefale os til andre gik det stille og roligt fremad. I starten arbejdede min mand stadig for kommunen og på det tidspunkt tog vi ikke sager i den del af landet så der ikke opstod en interessekonflikt. Fra januar i år kunne vi begge to leve af det,” fortæller den private rådgiver. A og B hold Væksten i antallet af private rådgivere er ubestridt, og DenOffentlige.dk har tidligere fortalt om det dobbelte socialsystem. Men der findes ikke nogen undersøgelser af området for privat rådgivning, og det skaber frustrationer. “En af konsekvenserne er at der kommer et A og B hold indenfor kommunalt regi forstået på den måde at nogle borgere får en meget bedre behandling end andre. Man risikerer at det er de borgere der med deres privatrådgiver råber højest, der kommer til først, mens dem der kæmper alene bliver glemt,” fortæller privatrådgiveren. Hun oplever samtidig, at kommunerne ofte har svært ved at acceptere de private rådgivere. Det skaber et uhensigtsmæssigt samarbejde. “En anden konsekvens er at samarbejdet mellem borgere og kommunale sagsbehandlere bliver unødvendigt langtrukkent og sejt. Vi oplever allerede nu hvordan enkelte kommuner spænder ben for et godt samarbejde hvis borgeren har hyret os,” fortæller Vicki Esager Andersen. Arbejdsmarkedschefen på den anden side af bordet bekræfter, at kommunerne er blevet meget processtyret. “Vi - altså jobcentrene - er sat i verden for at administrere en lovgivning som folketinget har vedtaget. Det er en myndighedsopgave som vi ikke kan tage let på også af hensyn til borgernes retssikkerhed,” siger Michael Bredahl Tidemand der dog også er frustreret over, at jobcentrene er blevet skydeskive i den offentlige debat. “Det er nemt, at gøre kommunerne til sorteper i alt det her. Jobcenteret har ingen venner, og det er blevet et arbejdsvilkår for os, at være prügelknabe. Der er indbygget så mange samfundsmæssige dilemmaer i det her, fordi man på den ene side gerne vil have færre borgere på overførselsindkomster men på den anden side er hurtig til at tage stilling i enkeltsager, når en borger så råber højt i medierne,” siger han. Svingende kvalitet Både arbejdsmarkedschefen og den private socialrådgiver er enige om, at markedet for privat rådgivning bør reguleres, fordi det både går ud over borgere, der befinder sig i cowboyland, og sagsbehandlingen i kommunerne, fordi de presses af rådgivere. “Der findes dygtige og kompetente rådgivere, som kan udfordre os. Men det er klart, at en rådgiver kan stille borgeren noget i udsigt, som man reelt ikke kan være sikker på,” siger Michael Bredahl Tidemand, og peger dermed på den private rådgivers kommercielle interesse i at holde liv i en sag, for at tjene penge. Omvendt peger den private socialrådgiver på, at sagsbehandlingen er svingende ude i kommunerne. “Du kan have to borgere der fejler det samme, men fordi de bor i hver sin ende af landet så er deres sager langt fra ens. Her tænker jeg på sagsbehandlingsmetoden. Kvaliteten er meget svingende fra kommune til kommune. Nogle kommuner er hurtige og tager selv skridt for at komme videre, mens andre lader borgerne "hænge." Jeg tror at folk går til en privatrådgiver fordi kommunerne halter bagud, folk bliver nervøse fordi at de oplever at de i højere grad bliver truet på deres indkomst og dermed familiens forsørgelsgrundlag,” fortæller Vicki Esager Andersen. DenOffentlige.dk har spurgt Socialrådgiverforeningen om en reaktion på kritikken. Foreningen ønsker ikke udtale sig.