Bøger - bogsektion
I samarbejde med Bogmarkedet.dk og flere forlag tilbyder DenOffentlige en selvstændig bogsektion. Her kan du læse om nye bøger, finde inspiration fra forskellige udgivelser og læse anmeldelser.
Find vores bogsektion her.
Det kræver at skolens aktører er opmærksomme på og har viden om hvad data er og hvad data kan (og ikke kan!) og – ikke mindst – hvordan data kan medvirke til at informere praksis. Det gælder både for lærere og pædagoger, ledere i skolen og de kommunale chefniveauer.
Skolereformen har sat fokus på at bruge data som en del af de fagprofessionelle og lederes arbejde med at styrke elevernes læring og trivsel. Ambitionen er, at datainformeret praksis – og derfor også datainformeret ledelsespraksis – kan medvirke til at skabe et bedre grundlag for de professionelle beslutninger.
Forskningslitteraturen og både danske og internationale erfaringer med brug af data i skoleledelse viser, at det er vigtigt, der er fokus på tre vigtige forhold, når ledere vil bruge data: Et bredt databegreb, Dataliteracy (datakompetence) og Datakultur. Et bredt databegreb indeholder både kvantitative og kvalitative data. Nedenstående model kan give et overblik over forskellige datatyper:Den lodrette akse markerer, om data er skabt i skolen eller uden for skolen. I modellens venstre side findes de pædagogiske data - altså data, der angår eleven og skolens resultater. I højre side finder vi omverdensdata – data, der ikke har direkte med undervisningen og skolemiljøet at gøre, men kan have stor betydning for de rammer og vilkår, eleven og skolen indgår i. Den vandrette akse angiver, hvilken form for data vi taler om: Øverst de kvantitative data, nederst de kvalitative.
I dagligdagen er det naturligvis især de pædagogiske data, der skal være i fokus, når der arbejdes med at styrke elevernes udbytte af skolen. Dataliteracy Litteraturen om databrug viser, at data giver anledning til usikkerhed hos ledere. Usikkerheden kan ses i spørgsmål som: Har jeg som leder kompetencerne til at indsamle, analysere og fokusere data? Og kan jeg omsætte data til praksis?Om Martin Søland Klausen
Martin Søland Klausen er lektor, cand.pæd.pæd. og ansat ved Efter- og Videreuddannelsen i VIA University College, hvor han arbejder som underviser og konsulent for skolens ledere, chefer og forvaltninger. Han er uddannet folkeskolelærer og har undervist i det pædagogiske fag på læreruddannelsen i 13 år. Martin har arbejdet med kompetenceudvikling af skolens ledere i mange år, og han har også selv erfaring som leder og har dermed teoretisk og praktisk erfaring med ledelse i skolens komplekse virkelighed.
[i] ”Skolers erfaringer med at anvende data” og ”Samarbejdet mellem forvaltning og skoleledelse om elevernes læring og trivsel”. Begge: EVA 2017