Ryanair sagsøger en passager, som selskabet hævder forstyrrede en flyvning mellem Dublin og Lanzarote, og kræver 15.000 € (112.000 kroner, red.) i erstatning for udgifter forbundet med, at flyet blev omdirigeret til Portugal.
Det skriver The Guardian.
Flyselskabet meddelte onsdag, at det havde indgivet en sag ved Dublins byret mod passageren, hvis opførsel på flyvningen i april sidste år blev beskrevet som "utilgivelig" og "fuldstændig uacceptabel".
Erstatningen vil dække omkostningerne ved overnatning og andre udgifter, som måtte betales for folk ombord på flyvningen, efter at flyet blev omdirigeret til Porto.
Ryanair meddelte, at de vil "fortsætte med at tage beslutsom handling for at bekæmpe urolig passageradfærd på fly".
Forsinket natten over
Flyselskabet sagde, at passagerens opførsel tvang den pågældende flyvning til at omdirigere til Porto, hvor den blev forsinket natten over, og forårsagede, at 160 passagerer "blev udsat for unødvendige forstyrrelser samt mistede en hel feriedag".
I en meddelelse sagde en talsperson: "Det er uacceptabelt, at passagerer – mange af dem, der er på vej væk med familie eller venner for at nyde en afslappende sommerferie – lider unødvendige forstyrrelser og kortere ferietid som følge af én urolig passagers opførsel."
Talsmanden sagde, at Ryanair håbede, at de civile retsforhandlinger i den irske ret ville afskrække yderligere forstyrrende opførsel på flyvninger. Passageren er ikke blevet navngivet.
I henhold til EU-lovgivning har passagerer ret til kompensation for flyvninger inden for EU, der bliver aflyst eller forsinket med tre timer eller mere. Hotelophold skal tilbydes gratis, hvis en overnatning bliver nødvendig, samt transport mellem hotellet og lufthavnen sammen med et gratis måltid og forfriskninger.