Den franske supermarkedskæde, Carrefour, har nu informeret kunderne om, at de ikke længere vil sælge PepsiCo-produkter som Pepsi, Lay's chips og 7up, fordi de er blevet for dyre.
Det er den nyeste eskalering i den seneste tids tovtrækkeri om priser mellem detailhandlere og globale fødevarekæmper.
Fra i går, torsdag, vil hylder med PepsiCo-produkter i Carrefour-butikker i Frankrig blive ledsaget af en note, der siger: "Vi sælger ikke længere dette mærke på grund af uacceptable prisstigninger," sagde en talsmand for den franske forhandler ifølge nyhedsbureauet Reuters.
PepsiCo reagerede ikke på en anmodning om kommentar.
"Beskedne" prisstigninger
Det amerikanske selskab sagde i oktober, at det planlagde "beskedne" prisstigninger i år, da efterspørgslen holdt op på trods af stigninger, hvilket fik selskabet til at hæve sin 2023-prognose for overskud for tredje gang i træk.
I løbet af det seneste år meddelte dagligvareforhandlere i flere lande, herunder Tyskland og Belgien, at de stoppede ordrer fra forbrugsvarefirmaer på grund af prisstigninger, en taktik i prisforhandlinger, der er blevet mere belastende på grund af inflation.
Det er uklart, om PepsiCo-produkter, der allerede er på Carrefour-hylderne, vil blive trukket tilbage, sagde talsmanden og tilføjede, at kæden, som er den andenstørste supermarkedskæde i verden, ikke kan forhindre kunder i at købe dem, der er udstillet.
Til kamp mod shrinkflation
Kæden har været en af de mest aktive forhandlere til at udfordre store forbrugerproducenter og fødevarevirksomheder i forhold til priserne.
Sidste år startede den en "shrinkflation"-kampagne med at sætte advarsler på produkter, der er skrumpet i størrelse, men som koster mere. Talsmanden kunne torsdag ikke umiddelbart bekræfte, om det stadig var tilfældet.
Der er endnu ikke nogen meldinger om prisstigninger på Pepsis produkter på det danske marked, men da meldingen om "beskedne" prisstigninger kom fra Pepsis hovedkontor, er det sandsynligt, at også danske forbrugere vil blive ramt.