Det danske sportsbrand hummel har de senere år styrket sin position som det førende teamsport brand i Spanien. Med den nyeste tilføjelse af Celta Vigo sponsorerer hummel nu 20 procent af alle professionelle spanske klubber inden for fodbold, håndbold, volleyball og basketball.
Det skriver Hummel i en pressemeddelelse.
I de senere år har hummel oplevet stor vækst i Spanien ved at øge antallet af sponsorater på tværs af landets professionelle ligaer. I øjeblikket sponsorerer hummel 39 klubber ud af i alt 192 inden for fodbold, håndbold, volleyball og basketball, som svarer til 20 procent af alle professionelle klubber i landet.
Som resultat af den store vækst sponsorerer hummel nu tre gange så mange klubber som sin nærmeste konkurrent, Nike, som sponsorerer 13 professionelle klubber, efterfulgt af Adidas med 12.
"Vi er utrolig stolte af denne milepæl, der tydeligt afspejler vores fokus på teamsport og vores stærke position på det spanske marked. At kunne overgå globale giganter som Nike, Adidas og Puma gør bare præstationen endnu mere bemærkelsesværdig og er et klart signal om vores brands’ styrke og potentiale. Vi har en klar ambition om at bygge videre på vores positive momemtum og ikke mindst udvide vores tilstedeværelse på alle niveauer af professionel sport i Spanien," udtaler hummels CEO, Lars Stentebjerg.
Udover at være førende inden for professionelle sponsorater, har hummel også oplevet en samlet vækstrate på mere end 30 procent i sin spanske forretning til trods for udfordrende markedsforhold.
Med stigende efterspørgsel og øget anerkendelse af brandet forventer hummel, at 2024 bliver et rekordår i Spanien med historisk høje resultater på både top- og bundlinjen.
"Det spanske marked er en vigtig del af vores globale strategi, og vi har høje forventninger til de kommende år. Vores stærke tilstedeværelse i teamsport har været med til at løfte vores brand, og det har også haft en positivt effekt på vores øvrige kategorier. I takt med vores globale ekspansion har Spanien vist sig som et af vores nøglemarkeder, og vi sigter nu efter at ramme en omsætning på 400 millioner DKK inden udgangen af 2028," slutter Lars Stentebjerg.
Foruden Celta Vigo sponsorerer hummel også store klubber som Real Betis, Las Palmas, Tenerife, Malaga og Eibar, der er med til at styrke hummels position som det førende teamsport brand i Spanien.