Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Luftvåben kunne ikke finde sit jagerfly: "Hvordan helvede mister man en F-35?"

Udland

22/09/2023 08:51

J. Bøgen

Spørgsmålene står i kø efter søndagens episode.

Vi har alle prøvet at forlægge vores nøgler eller telefon og være nødt til at bede andre om hjælp til at finde det, vi har mistet.

Men det hører alligevel til sjældenhederne, at et luftvåben "forlægger" et jagerfly til 100 millioner dollars.

Det er selvfølgelig også sat lidt på spidsen at kalde det en forlæggelse, men ikke desto mindre havnede det amerikanske luftvåben i en besynderlig situation i søndags.

Piloten i en F-35 var nemlig nødt til at skyde sig ud, og efter at have sikret, at piloten havde det godt, gik jagten så i gang på det nedstyrtede kampfly.

Og her opstod så problemet: For flyvevåbnet kunne ikke finde det højteknologiske fly.

Det var der flere årsager til: For det første er netop den flytype, som Danmark forresten har bestilt 27 stk. af, udstyret med avanceret stealth-teknologi, der gør den næsten umuligt at finde på radarer. Derudover var flyets transponder slukket, hvilket ofte er tilfældet med kampfly.

Det betød, at der ikke kom nogen oplysninger til kontroltårnet om, hvor flyet styrtede ned, og da det stadig holdt sig i luften cirka 100 kilometer efter, piloten havde skudt sig ud, var det altså et stort område, det kunne være styrtet ned i.

Flyvevåbnet var nødt til at bede offentligheden om hjælp til at finde flyet, og efter mere end et døgns søgen fandt man da også nedstyrtningsstedet og vragresterne af flyet.

Men sagen stopper ikke her. For som den amerikanske politiker, Nancy Mades, formulerer det:

"Hvordan helvede mister man en F-35?"

Artiklen fortsætter under opslaget.

Ingen har nogen svar

Mades indkaldte efter episoden det amerikanske marinekorps, der var ansvarlig for flyet, til en briefing for at få svar på, hvordan et så professionelt militær som det amerikanske ikke har tænkt på at udstyre fly på træningsmissioner med en sender udover transponderen, så man kan finde flyet.

Men briefing blev en af de korteste i hendes karriere. Kort efter at have afholdt mødet med repræsentanter fra marinekorpset kunne hun nemlig skrive på det sociale medie X, at ingen af repræsentanterne kunne svare på politikerens spørgsmål.

Og spørgsmål er der nok af. For når flyet kunne holde sig i luften 100 kilometer efter, piloten skød sig ud, hvorfor skød han sig så ikke ud et andet sted end netop der? Og hvorfor skød han sig overhovedet ud til at starte med?

Under episoden i søndags fløj flyet på autopilot i en højde af 300 meter, og derfor er der blevet spekuleret i, om katapultsædet i flyet havde en fejl, der skød piloten ud uden at det var meningen.

I sommeren 2022 fik F-35 faktisk flyveforbud i tre uger i USA på grund af fejl med katapultsæderne. Rent teknisk fungerer de sæder ved, at en beholder med magnesiumpulver bliver antændt, og eksplosionen skyder så sædet med piloten ud.

Da flyveforbuddet blev indført havde der været meldinger om problemer med disse beholdere, men efter en omfattende undersøgelse blev alle flyene godkendt til igen at gå på vingerne.

De amerikanske myndigheder er ved at undersøge hele episoden fra i søndags, men da F-35-flyene er omgivet af masser af mystik og hemmelighedskræmmeri, er det langt fra sikkert, vi nogensinde får sandheden om søndagens dramatiske episode at vide.

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.