UCSJ University College Sjælland / Absalon
Professionshøjskolen Absalon hed tidligere University College Sjælland. Skolen er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og deler viden om uddannelse, herunder bl.a digital læring.
Læs mere mere fra Absalon her
Bliv redaktør for dit eget indhold
DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.
”Vi er allerede godt i gang med at finde institutioner, der har gjort sig nogle erfaringer, som andre institutioner også kan have glæde af. Den type af viden skal vi samle op, fordi institutionerne typisk har været meget selvkørende, og derfor savner kvalificeret input af høj kvalitet, der kan skabe interesse og give lyst til at ændre på processerne”, siger forskeren, der sigter mod en fremtid med bedre og mere enkel dokumentation.
Faglige diskussioner Morten Velsing oplever stor velvilje til at deltage konstruktivt i arbejdet, fordi ressourcerne er knappe, og personalet i både socialforvaltninger og boenheder derfor er meget motiverede for at forenkle arbejdsgangene, hvor det er muligt. ”Både boenheder og Socialrådgivere bruger meget tid på at beskrive og dokumentere, og så er det jo vigtigt, at de bruger tiden rigtigt og kun beskriver det, der er væsentligt for den udvikling, som man arbejder for at fremme”, siger Morten Velsing Nielsen, der i sit arbejde vil interviewe en lang række fagpersoner på institutionerne, ligesom socialrådgivere og borgere også vil blive inddraget for at finde ud af, hvilke informationer, der har værdi. Oplyst grundlag Dokumentation handler således ikke kun om målbare fakta til styring, men også om at alle parter får den information, som de har brug for, når de skal yde deres del af arbejdet på et oplyst grundlag. ”Når så mange arbejder sammen, giver dokumentation giver stor mening for alle parter, så det behøver absolut ikke at være tidsspilde. I gamle dage brugte man kinabøger, som pårørende og ansatte kunne kigge i. I dag er der i stigende grad tale om IT-løsninger, hvor alle tænkelige former for dokumentation ligger og bliver brugt til både dialog og faglig udvikling. Det er naturligvis utroligt vigtigt, for det hjælper til at forstå, om indsatsen har en effekt, siger Morten Velsing Nielsen, der dog også skal undersøge, om informationerne så også bliver brugt, ligesom det skal undersøges, om dokumentationen når ud til de rigtige parter på en nem måde.”Det skal være let at dokumentere, og det er vigtigt, at den har et formål og er relevant for modtageren, for ellers spilder alle parter deres tid.”
Studerende involveres Projektet er et godt eksempel på praksisnær forskning, mener Morten Velsing Nielsen, der arbejder på at også studerende skal kunne inddrages i projektet, så fremtidens administrationsbachelorer, socialrådgivere og pædagoger kan indhente den viden, der genereres i projektperioden. ”Det er også helt centralt, at vi kan inddrage den viden, som opsamles i den fremtidige uddannelse af pædagoger, socialrådgivere og administrationsbachelorer, der i stigende grad arbejder i en offentlig sektor, der dokumenterer mere og mere, og som løbende tilpasser sine processer i forhold til nye data,” siger Morten Velsing Nielsen, der også tænker, at projektet vil blive inddraget i forskellige former for efteruddannelse. Spredningseffekt Da der mangler forskning på feltet er det også tanken, at forskningsresultaterne skal inspirere ud over regionens grænser. ”Jeg ved, at man bokser med de her problematikker i hele landet både i boenheder, i kommunerne og på andre professionshøjskoler, så muligheden for spredningen af ny viden er oplagt,” siger Morten Velsing Nielsen, der håber, at forskningen vil bidrage til både en mere effektiv og mere faglig velfunderet indsats. ”Vi lever jo i en tid med begrænsede ressourcer, så det er vigtigt, at vi altid undersøger, om vi gør tingene på den rigtige måde, så vi får hjulpet med den helt rigtige indsats og ikke spilder tid på unødig dokumentation. Så arbejdet motiverer alle, der er med, fordi alle omkring beboerne er interesseret i at hjælpe dem bedst muligt”, siger Morten Velsing NielsenProjektet er et samarbejde med Center for Socialt Arbejde og Forvaltning og Center for Pædagogik på Professionshøjskolen Absalon og Bedre Praksis ApS.
Læs mere her