UCSJ University College Sjælland / Absalon
Professionshøjskolen Absalon hed tidligere University College Sjælland. Skolen er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og deler viden om uddannelse, herunder bl.a digital læring.
Læs mere mere fra Absalon her
”Cyklerne giver jo eleverne et helt nyt fagligt og socialt rum at være i, så selv om man ikke klarer sig så godt i det almindelige undervisningslokale, så kan det være, at man pludselig klarer sig godt, når cyklen skal repareres, eller når man skal ud og samarbejde om øvelser på cykelturene”, siger Tania Dræbel, der også samarbejder med lærere og pædagoger fra Børneskolen, Filadelfia i Dianalund om at udvikle undervisningsforløb, så alle børn, uanset forudsætninger, deltager i cykel aktiviteterne.
Forskere med på turen For at afklare, om projektet får den ønskede virkning, vil Tania Dræbel sammen med et team på tre forskningsassistenter følge, om projektet virker efter hensigten. Det skal blandt andet ske ved at interviewe lærere og pædagoger løbende og afdække udfordringerne og potentialer. Desuden skal forskere ud i cykelværkstedet og til forberedelsestimerne og følge med. Desuden skal de naturligvis med på cykeltur og iagttage, hvordan de enkelte elever klarer sig. I den sammenhæng er intet givet på forhånd, fortæller Tania Dræbel. ”Rent faktisk kan vi jo kun antage, at alle elever og især de mest udsatte i målgruppen vil opleve øget bevægelse og trivsel i forbindelse med projektet, men vi ved ikke, om det forholder sig lige modsat”, siger Tania Dræbel, der dog inderligt håber på, at projektet kommer til at gøre en positiv forskel. ”Selv om vi skal være åbne for alle muligheder, så tror jeg på, at projektet vil være med til at anspore flere børn og unge til at bevæge sig mere og udforske deres nærmiljø, for det kan gøre en meget stor forskel for deres trivsel her og nu og livskvalitet fremover”, siger Tania Dræbel, der også håber at projektet vil virke som et godt fagligt input til lærere og pædagoger, der får nogle værktøjer til at skabe stærkere fællesskaber for udsatte børn. Nødvendigt med nytænkning Det er nødvendigt med nytænkning og uddannelse, hvis man skal udligne den sociale ulighed i sundhed, der er et meget stort problem på Lolland især. Middellevealderen for mænd i Lolland Kommune er 7,2 år kortere end i de velhavende kommuner i Nordsjælland, og der er ingen grund til at tro, at det vil ændre sig for de næste generationer, hvis vi ikke gør noget”, siger hun og fortæller, at projektet ”Begge hjul på jorden” skal afvikles i skoleåret 2017 og 2018, hvorefter ”Broen til bedre sundhed” vil aflevere sin forskningsrapport. Håbet er, at resultaterne vil være så gode, at der er basis for at udvide projektet til andre skoler på Lolland-Falster - samt inspirere andre skoler i Danmark og udlandet også. Projektets aktiviteter og resultater vil også være relevante at bygge videre på for andre skoler og kommuner. Samtidig vil det kunne inspirere lærere og pædagoger i skolerne til at integrere cykling og læring - og i projektet bliver helt konkret udviklet materiale, der kan understøtte dette. Vi forventer også at studerende fra Absalon fra lærer-, pædagog- og sundhedsuddannelserne kan være med til at gennemføre projektet og tage erfaringerne med i deres fremtidige virke. Indvielse Den officielle indvielse foregår mandag den 4. september, hvor forældre, lærere, pædagoger, elever og forskere mødes. Politikere, cykelkoordinatorer og forskere vil også være til stede. Projektet indvies officielt kun på skolerne i Holeby klokken 9 og i Sakskøbing klokken 11. To andre skoler: Sønder Rødby og Eskilstrup Skole er også med i projektet. Om Broen til bedre sundhed Broen til Bedre Sundhed er satsning støttet af Region Sjælland, der skal mindske uligheden i sundhed på Lolland og Falster. Du kan finde mere information om projektet her.