Helt gratis uddannelse med eksamen og ECTS-point hører i Danmark stadig til sjældenhederne, men tager man online-uddannelsen i ”Åben Skole”, kan det lade sig gøre at få et kompetencegivende kursus helt gratis. ”Åben Skole” er en regeringsvision fra 2013, der handler om, at skoler og institutioner skal blive bedre til at samarbejde med deres omverden og vice-versa. Men der har manglet konkret undervisning som har kunnet tilgås umiddelbart.
UCSJ University College Sjælland
Professionshøjskolen Absalon hed tidligere University College Sjælland. Skolen er redaktør for eget indhold på DenOffentlige, og deler viden om uddannelse, herunder bl.a digital læring.
Læs mere mere fra Absalon her
Derfor åbnede professionshøjskolerne i januar det første gratis online-kursus – et såkaldt MOOC – der introducerer pædagoger, lærere og andre interesserede til emnet. University College Sjælland har ledelsen af projektet, som er en del af et større projekt, der skal kortlægge barrierer og potentialer for etablering af et formelt partnerskab blandt alle danske UC’er i forbindelse med udvikling af fælles kurser
Kurset er tilrettelagt i indhold og form så kursisterne kan få gavn af undervisningen uanset om de arbejder i en skole eller de kommer fra en idrætsforening, en musikskole, en ungdomsskole, et bibliotek, en kunst- eller kulturinstitution, en frivillig forening og - eller fra en virksomhed eller en interesseorganisation.
Siden kursusstart er kurset blevet justeret efter brugernes tilbagemeldinger, så man i dag går om bord i et kursus, der er optimeret til mindste detalje, fortæller Carsten Gynther, der er docent og uddannelsesleder på University College Sjælland
Inspirerende moderatorer
”Vi har fået rigtig meget og god brugbar viden ud af arbejdet, hvor de studerende bestemt ikke er helt alene. Der er ressourcer sat af til at svare på spørgsmål fra moderatorer, og samtidig er der stor fokus på kvalitetssikringen, så det hele opdateres løbende i forhold til den feedback, som vi får”, siger Karsten Gynther, der understreger, at moderatorer også er med til at øge gennemførselsprocenten ved at inspirere og vejlede undervejs.
Men på trods af den høje grad af selvstyring, er kurset i Åben Skole – ifølge Karsten Gynther – lige så rigtig og god undervisning som ved brug af andre former for læring. Det er udviklet med en studiebelastning på ti ECTS point, og man skal som nævnt løse en bestemt mængde af opgaver for at bestå. En opgave kan afleveres i forskellig form. Eksempelvis som video, interviews, tekster eller andet. I alt skal man samle seks ud af ti point – eller såkaldte badges, som det kaldes her – for at have gennemført, hvorefter man modtager et kursusbevis.
Deltagerkommentarer
“Jeg tror, MOOCs er kommet for at blive. Man kan jo ligesom passe det ind, hvis man har fast arbejde. Jeg er blevet godt klædt på. Jeg er blevet mere tryg ved fænomenet Åben Skole nu”.
"Videoerne er helt fantastiske. De små film sætter sig ret godt, når man sidder og ser dem. Jeg har mere interesse for det, bare i kraft af, at jeg ved noget mere om det. Især med feedback var det enormt inspirerende. Har downloadet flere forløb. Tænker de kan tilpasses og bruges af kollegaer eller mig selv.”
"Kom endelig med flere MOOCs! Det er en genial måde at sidde at arbejde på. ”
"Jeg vil helt klart bruge MOOCs en anden gang. Man bliver klar på nogle ting. Får nye perspektiver.
Fakta om uddannelsen
- Uddannelsen starter næste gang mandag den 4. september 2017.
- Tilmelding og info: aabenskole.nu