Af Ingvald á Kamarinum
Tidl. specialskoleleder, Fjordskolen
Munkholmvej 119
4340 Holbæk
Jeg har mødt så mange ofre for den reform. Traumatiserede børn, der ikke får den hjælp, de skal have. Hele familier, der går i stykker. Og jeg har givet udtryk for min kritik og bekymring igennem snart ti år. Ti år og intet mindre end fire forskellige undervisningsministre.
I samme periode er andelen af børn og unge med psykiatriske diagnoser som autisme, angst og ADHD blot steget og steget. Det er børn, der kræver behandling. At blive tvangsinkluderet i Folkeskolen er ikke en behandling, hvis nogen skulle være i tvivl. Tværtimod er det mishandling. Som konsekvens har mistrivslen nået nye højder, og mere end en tredjedel af børn med autisme har i dag slet ikke noget skoletilbud.
Det er vist kun personer med en ministerbil, der ikke evner at koble denne stigning sammen med en forfejlet politik, som udelukkende er baseret på kølige kalkuler frem for varm velfærd. Som konsekvens bliver det enkelte barns skæbne alt for ofte afgjort af en skoleleder, som er bemyndiget til at kunne gå imod en psykiaters eller en anden fagpersons anbefaling. Det er hensynet til skolens budget, der vejer højere end hensynet til barnets tarv, hvilket i mine øjne tenderer til reelt overgreb.
Nu hvor Rigsretten er i gang, kunne medlemmerne måske passende tage et kig på en undervisningsminister eller fire, som ikke har været deres ansvar bevidst. I stedet har de blot set passivt til, mens et stort antal børn er blevet udsat for grove svigt, der kommer til at forfølge børnene og deres familie resten af livet.
Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding.