”At projektet samarbejder med Fonden for entreprenørskab er helt oplagt, fordi fonden har samme mål som os og råder over et omfattende materiale, som vi kan tage udgangspunkt i”, siger Connie Stendal, der tænker, at projektet ligger i en logisk forlængelse af de udviklingsplaner der i forvejen findes for læreruddannelsen i Danmark:
”Faktisk er det allerede en del af de faglige fælles mål, at entreprenørskab skal integreres i alle fag, så det her handler egentlig om at gøre en indsats for at gøre det endnu bedre”, siger hun.
UKIDS skaber materiale i folkeskolen
EPITE-projektet kommer til at foregå samtidig med det andet projekt UKIDS, som får deltagelse fra landene Danmark, Østrig, Portugal, Ungarn, Holland og Finland. Det er ledet fra læreruddannelsen i Wien af den kendte professor Johannes Lindner, der i en årrække har arbejdet med entreprenørskab i læreruddannelsen og har udviklet en stor mængde materiale til uddannelse af børn.
Også dette projekt har til formål at etablere entreprenørskab som en del af læreruddannelsen i form af kurser og projekter. Derudover skal UKIDS også udvikle materiale til at skabe øget entreprenørskab grundskolen, med særligt fokus på 3. og 4. klasserne. Målet minder på mange måder om EPITE projekt, men her handler det som nævnt altså mere konkret om at udvikle undervisningsmateriale til børnene med det formål, at børnene bliver mere entreprenante og samtidig lærer at se sig selv som en del af et samfund, hvor de kan være med til at udvikle ting og tage ansvar. Connie Stendal forklarer:
”Der skal udvikles et materiale, som skal testes ude i folkeskolerne i de forskellige lande, så vi skal her invitere folkeskoler til at være med”, siger Connie Stendal, der skal samarbejde med blandt andet Klostermarkskolen i Roskilde om projektet. Til foråret kommer hele projektgruppen til Danmark, og det er så planen, at deltagerne skal besøge hinanden og tilpasse materialet på halvårlige møder, der skal ende op med et fælleseuropæisk undervisningsmateriale, der skal være ens i alle lande.
I arbejdet inddrages medarbejdere på Klostermarkskolen naturligvis, ligesom Connie Stendal på Absalon får assistance fra tidligere international koordinator Britt Due Tiemensma,
Overlappende dagsordener
Connie Stendal forventer, at projekterne kommer til at påvirke læreruddannelsen i Roskilde meget i projektperioden. Det ser hun som særdeles positivt i et projekt, som hun selv brænder meget for:
”De kommende skolelærere skal simpelthen have det ind i blodet, at de har muligheden for at ændre samfundet i en bedre retning ved at være kreative og entreprenante. Det handler blandt andet om at være god til at se Verden omkring sig selv og stille spørgsmål til, hvordan man kan ændre den”, siger hun og understreger, at projekterne ikke handler om at skabe nye erhvervsvirksomheder, men om at skabe en forandring til gavn for samfundet og fællesskabet.